SHANTOM
Πολυχώρος Πολιτισμού & Τεχνών
Σμάρω Στεφανίδου-Λήδα Shantala

Τριπόλεως 35Α & Ευβοίας, 152 31 Κ. Χαλάνδρι
(στάση ΜΕΤΡΟ "Χολαργός", γραμμή 3) τηλ. 210-6717529



Bharat Gupt

Bharat Gupt


Bharat Gupt
Βιογραφικό σημείωμα

Bharat Gupt, θεωρητικός θεάτρου και πολιτιστικός αναλυτής, αναπληρωτής καθηγητής αγγλικής λογοτεχνίας στο Κολλέγιο Επαγγελματικών σπουδών του Πανεπιστημίου του Δελχί.

Ο Μπάρατ Γκουπτ γεννήθηκε το 1946 στο Μοράνταμπαντ, μιά μικρή πόλη στο κρατίδιο Ούτταρ Πραντές της Ινδίας με ανάμεικτο πληθυσμό ινδουιστών και μουσουλμάνων, πόλη περισσότερο γνωστή για τα περίτεχνα σκαλιστά μπρούντζινα σκεύη και κατά δεύτερο λόγο για τη μουσική και λογοτεχνική της παράδοση (ποίηση σε γλώσσα Ούρντου).
Στις αρχές της δεκαετίας του ’50 οι γονείς του μετακόμισαν στο Δελχί, τη νέα πρωτεύουσα της σύγχρονης ζωής και της πολιτικής δολοπλοκίας, όπου ο Μπάρατ πήγε στο σχολείο και στο πανεπιστήμιο (St. Stephen's College, University of Delhi), σπουδάζοντας αγγλικά, χίντι, σανσκριτικά και φιλοσοφία, αλλά η οικογένεια περνούσε τα καλοκαίρια στη γενέτειρά της. Μετά το τέλος των σπουδών του, ο Μπάρατ πέρασε ένα χρόνο στις Η.Π.Α. παίρνοντας ένα ακόμα μεταπτυχιακό (Μάστερ’ς) δίπλωμα Αγγλικών από το πανεπιστήμιο του Τορόντο, ενώ το διδακτορικό του έκανε στο πανεπιστήμιο της Μπαρόντα.
Παράλληλα, αφιέρωσε οκτώ χρόνια στη μελέτη των μουσικών οργάνων σιτάρ και σουρμπάχαρ με τη φημισμένη μουσικό Uma Shankar Mishra και σπούδασε μουσικολογία, γιόγκα σούτρας και τους κλασικούς με τους Acharya K.C.Brihaspati και Swami Kripalvananda.
Έτσι, έχοντας δοκιμάσει και τα δύο εκπαιδευτικά συστήματα, το σύγχρονο ευρωπαϊκό και το παραδοσιακό ινδικό, επικεντρώθηκε στις κλασικές σπουδές, το θέατρο, τη μουσική, τον πολιτισμό και τα μέσα ενημέρωσης, και, με τη βοήθεια μιάς υποτροφίας Ωνάση, μελέτησε στην Ελλάδα τις αναβιώσεις του αρχαίου ελληνικού δράματος.
Με την εμπειρία του στις κλασικές σπουδές και των δύο πολιτισμών, συνειδητοποίησε πως το αρχαίο ελληνικό δράμα αλλά και ο αρχαιοελληνικός πολιτισμός γενικότερα, παρουσιάζεται υπέρ το δέον ως εμπειρικός από τη σύγχρονη Δύση. Βλέποντας τα πράγματα από τη δική του πολιτισμική σκοπιά, είδε πως το αρχαίο ελληνικό δράμα βρισκόταν πολύ πιό κοντά στο αρχαίο ινδικό δράμα, ως ηθική και θρησκευτική πράξη, ή «ιερόπράξις». Αντί να κατηγοριοποιεί κανείς το ελληνικό και το ινδικό θέατρο ως δυτικό και ανατολικό, θά’πρεπε να το βλέπει ως ριζωμένα στις ινδο-ευρωπαϊκές πολιτιστικές ιδεολογίες, τους μύθους και την ειδωλολατρία, καθώς και στην αισθητική της συγκινησιακής διέγερσης.
Ο Μπάρατ Γκουπτ έχει δώσει πάμπολλες διαλέξεις σχετικά με το θέατρο και τη μουσική σε πανεπιστήμια και πολιτιστικούς οργανισμούς στην Ινδία, τη Βόρειο Αμερική, στην Αγγλία, την Ιταλία και την Ελλάδα.
Είναι μόνιμος συνεργάτης (προσκεκλημένος καθηγητής) στην Εθνική Δραματική Σχολή του Δελχί και στην Ακαδημία Δραματικών Τεχνών Μπαρτέντου στη Λάκνοου.
Η μελέτη του στην παραδοσιακή ινδική θρησκευτική αρχιτεκτονική είχε ως αποτέλεσμα την έναρξη της οικοδόμησης ενός πέτρινου σκαλιστού ναού σε ύφος Νάγκαρ: μετά την αποπεράτωσή του, το Δελχί θα αποκτήσει και πάλι, μετά από μιά χιλιετία, έναν παραδοσιακό ναό.
Έχει δημοσιεύσει τα βιβλία: «Έννοιες στο ελληνικό και ινδικό δράμα» (1994) και «Natyashastra , κεφάλαιο 28: αρχαίες κλίμακες της ινδικής μουσικής»(1996), καθώς και πολυάριθμα άρθρα με πολιτιστικά, κοινωνικά και πολιτικά θέματα σε βιβλία, εφημερίδες, επιστημονικά περιοδικά καθώς και στο Διαδίκτυο:
• «Η τεχνική της υπονόησης Allusion στην ποίηση του Τ.Σ. Έλιοτ» (στο βιβλίο «Εγχειρίδιο του φοιτητή αμερικανικής λογοτεχνίας» (1972)
• «Μουσική στη Natyasastra» (σειρά άρθρων στην εφημερίδα της Μουσικής Ακαδημίας του Μαντράς, από το 1985 ώς το 1989
«Η Ραμάγιανα του Βαλμίκι και η Natyasastra» (1986).
• «Η χρονολογία της Natyasastra» στην εφημερίδα του Ανατολικού Ινστιτούτου της Μπαρόντα (1986-87)
• «Χρήση των τραγουδιών Dhruva στο αρχαίο ινδικό θέατρο»
• «Κατηγοριοποίηση του Lokadharmi και του Natyadharmi» (1990)
• «Η ειρήνη ως θεατρική εμπειρία» (1996)
• «Τι σημαίνει ethnic;»
• «Συγγένειες στο θέατρο: συγκρίσεις, παραλληλίες και κοινά στοιχεία στις δύο θεατρικές παραδόσεις» (Καθημερινή, Επτά Ημέρες, Κυρ. 29/12/1996)
• «Ένα ρέκβιεμ για τους εργάτες σε ξένες χώρες» (εφημ. Times of India, 4/2/1997)
• «Η Δύση ενάντια σ’όλους τους άλλους, είναι η ρητορική του νέου ψυχρού πολέμου» (εφημ. Times of India, 23/4/1997)
• «Επανένταξη της τέχνης στη σύγχρονη εκπαίδευση» (εφημ. Times of India, 20/6/1997)
• «Κοσμοπολίτες σουάμι και τρυφηλοί σαννυάσις» (εφημ. Times of India, 22/9/1997)
• «Όταν τα αμφιθέατρα ξαναζωντανεύουν – αρχαίο ελληνικό δράμα στη σύγχρονη εποχή» (περιοδικό Pioneer, 26/6/1997)
• «Η τέχνη ως θεραπεία»
• «Εκπαίδευση χωρίς τέχνη»
• «Μεσαιωνικές δομές, η σκλαβιά της κάστας» (εφημ. Indian Express, 9/9/1997)
«Η απελευθέρωση της ανώτατης εκπαίδευσης: φέρτε πίσω το δάσκαλο» (εφημ. Indian Express, 6/8/1997)
• «Ποιός φοβάται τα σανσκριτικά: ζώντας έξω από την παράδοση» (εφημ. Indian Express, 20/11/1998)
• «Η ανεξιθρησκεία δεν είναι το μόνο θέμα: Ο πλουραλισμός των ερασιτεχνών» (εφημ. Indian Express, 9/2/1999)
• «Καταναλωτισμός, το νέο ινδουιστικό ιδεώδες»
κλπ.

Τα επόμενα βιβλία του στα οποία εργάζεται είναι:
• «Natyasastra, κεφάλαιο 17: μιά κριτική της θεατρικής πολυγλωσσίας»
• «Natyasastra, κεφάλαια 29-36», μετάφραση σε χίντι.
• «Dibbuk Ki Prem Katha» μετάφραση σε χίντι του έργου «Ντιμπούκ» του Άνσκεϋ.
• «Σύγχρονες ελληνικές παραστάσεις αρχαίου ελληνικού δράματος»
• «Ινδία: πολιτιστική παρακμή ή αναγέννηση»

Στην Ελλάδα, από το 1995 ώς σήμερα, έχει δώσει διαλέξεις στους ακόλουθους χώρους:

Πάντειο Πανεπιστήμιο, Μουσικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ελληνο-ινδική Εταιρεία, Κλασικό Τμήμα του Πανεπιστημίου Ιωαννίνων, Αμερικανικό Κολλέγιο Αθηνών, Ινστιτούτο Μικρασιατικών Σπουδών (Αθήνα), Τμήμα Ανθρωπολογίας του Πανεπιστημίου Αιγαίου (Μυτιλήνη), διεθνές συνέδριο μουσικού θεάτρου (Βόλος), Θεατρικό τμήμα του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου (Θεσσαλονίκη), Αμερικανικό Κολλέγιο (Ντηρή) Αθηνών, Αετοπούλειο Κέντρο Χαλανδρίου, Ανθρωπολογικό Τμήμα Πανεπιστημίου Αθηνών, Διεθνές Συνέδριο Αρχαίου Δράματος Δελφών, Πανεπιστήμιο Βόλου, Συνέδριο του Κέντρου Αρχαίου Δράματος (Ναύπλιο), Πολυχώρος Πολιτισμού και Τεχνών Shantom (Κάτω Χαλάνδρι, Αθήνα).

ΔΙΑΛΕΞΕΙΣ ΣΤΟ Shantom

2015

Σάββατο 6 Ιουνίου ώρα 20.00 Ομιλία με θέμα: "Η γιόγκα ως αρωγός προσωπικής και κοινωνικής ανάπτυξης στην Ελλάδα του σήμερα"

Η γιόγκα είναι κατά κύριο λόγο ένα εργαλείο για τον έλεγχο των σκέψεων και των συγκινήσεων. Σε περιόδους άγχους, είτε λόγω προσωπικών προβλημάτων είτε λόγω γενικότερων κοινωνικών και οικονομικών αναταραχών, η γιόγκα παρέχει έναν τρόπο για να κρατά κανείς τον εαυτό του «καθαρό» και ισορροπημένο, σωματικά και πνευματικά. Πνευματικότητα ωστόσο δεν σημαίνει «στρέφομαι προς τα μέσα αδιαφορώντας για το υπόλοιπο της ανθρωπότητας». Στόχος της είναι το άτομο να αισθάνεται μέρος του συνόλου, μέρος όλου του σύμπαντος – άρα το αληθινό της νόημα έχει μια κοινωνική διάσταση, κάτι ιδιαίτερα πολύτιμο σε καιρούς κρίσης. Ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά από την Ιρένε Μαραντέϊ. Είσοδος δωρεάν

2012

Κυριακή 20 Μαΐου 2012 ώρα 19.00-21.00. Συνάντηση/συνομιλία με θέμα τα σύγχρονα διλήμματα Ελλάδας και Ινδίας. Σε δύο σκέλη:
1.Επανακτώντας εθνική συνείδηση και εμπιστοσύνη, στην Ελλάδα και την Ινδία.
Οι δύο αρχαίοι πολιτισμοί δέχονται μεγάλη επίθεση στην ταυτότητά τους. Ο prof Gupt, κοινωνικός αναλυτής και φιλέλληνας, θα αναλύσει τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι δύο χώρες, και προτείνει τις λύσεις του.
2.Πώς μπορούν η Ινδία και η Ελλάδα να επιζήσουν με την κατάρρευση του καταναλωτισμού.
Η κρίση της Ευρωπαϊκής Ένωσης δεν είναι απλά έλλειμμα ισολογισμού, ή τα χρέη κάποιων κρατών, αλλά η σοβαρή κατάρρευση της βιωσιμότητας του καταναλωτικού μοντέλου. Αυτό που χρειάζεται είναι η ανάπτυξη μιάς μείζονος οικονομικής και κοινωνικής στρατηγικής για μια νέα βιωσιμότητα.
Θα ακολουθήσει συζήτηση. Ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά από την Ιρένε Μαραντέϊ. Είσοδος δωρεάν

2009

Τετάρτη 14 Οκτωβρίου 2009: Διάλεξη για την αρχαία ινδική ορχηστική τέχνη μέσα απο το εγχειρίδιο Natyashastra Ώρα 21.15 - 22.30. Ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά από την Ιρένε Μαραντέϊ. Είσοδος δωρεάν

2008

Σάββατο 14 Ιουνίου 2008- ώρα 19.00 Ομιλία-παρουσίαση με θέμα "Σεξουαλικότητα και Ινδουισμός"

Κάμα Σούτρα, η φιλοσοφία της Tantra, ερωτικά γλυπτά έξω από τους ναούς του Khajuraho, λατρευτική ποίηση που εξυμνεί τις ερωτικές περιπέτειες του Krishna... Τι σημαίνει τελικά ο έρωτας για την κλασική ινδική σκέψη; Πόσο είναι κοσμικός και πόσο πνευματικός; Ποιά η σχέση του με τη θρησκεία; Ένας γοητευτικός ομιλητής μοιράζεται τις πλούσιες γνώσεις και σκέψεις του πάνω στο θέμα, συνοδεύοντας με προβολή εικόνων. Ταυτόχρονη μετάφραση στα ελληνικά από την Ιρένε Μαραντέϊ. Είσοδος δωρεάν

2006

ΜΑΙΟΣ 2006 - τρείς διαλέξεις
Παρασκευή 5 και Σάββατο 6 Μαΐου 2006 ώρα 19.00-21.00: Σύμβολα και ινδικός πολιτισμός. Διάλεξη-παρουσίαση με Powerpoint

Ενδιαφέρει ιδιαίτερα τους σπουδαστές γιόγκα και ινδικού χορού, αλλά και όλους τους φίλους του ινδικού πολιτισμού.
Τα σύμβολα και οι εικόνες του ινδουισμού δεν είναι μιά πληθώρα πολυθεϊστικής σύγχισης και χάους. Ο δρ. Γκουπτ σχολιάζει μιά ενδιαφέρουσα συλλογή 125 εικόνων που ενισχύουν τον ορισμό του ινδικού πολιτισμού ως ιστορικά ζωντανού και πρωτότυπου, κι όχι ένα απλό συνονθύλευμα διαφόρων επιρροών που απορρόφησε σαν ένα χάνι που δέχεται ξένα καραβάνια που σταθμεύουν κοντά στα ποτάμια του. Καταδεικνύει πολλές πρωτότυπες,μοναδικές ιδέες που δημιούργησε ο ινδικός πολιτισμός, όπως καθρεφτίζονται μέσα από την τέχνη του. 

Κυριακή 7 Μαΐου ώρα 19.00-21.00: Η διαδρομή της ινδικής μουσικής (Με μουσικά παραδείγματα από δίσκους και κασσέτες).
Η ινδική μουσική έχει επιρροές από την Κίνα και την Άπω Ανατολή από τη μία πλευρά, και από το Ιράν, το Ιράκ και την Τουρκία ώς και από την Ελλάδα από την άλλη. Ακόμα κρατάει την αρχαία παράδοση της εκτέλεσης της μονοφωνικής μελωδικής γραμμής, χωρίς να χρησιμοποιεί καθόλου κάθετη αρμονία ούτε προσαρμοσμένη κλίμακα. Έχει το πιό περίπλοκο και ποικίλο σύστημα ρυθμικών κύκλων και βασίζεται ακόμη στην αρχαία αντίληψη οτι η ανθρώπινη φωνή ειναι η ύψιστη έκφραση μουσικής συγκίνησης: έτσι απαιτεί όλα τα μουσικά όργανα θά’πρεπε να παίζονται με τρόπο που να μιμείται τη φωνή και να τη συνοδεύει, και διατηρεί τον πρωταρχικό ρόλο της ποίησης. Έχει προσαρμοστεί με ευκολία σε σύγχρονους τεχνικούς νεωτερισμούς όπως το μικρόφωνο και το μικροτσίπ, χωρίς να αλλοιώνεται το περιεχόμενό της.

ΠΟΥ ΒΡΙΣΚΟΜΑΣΤΕ. ΠΩΣ ΘΑ ΕΡΘΕΤΕ

Λήδα Shantala| Σύντομο Bιογραφικό| Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom| Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία | Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 2 Αυγούστου 2015