SHANTOM
Πολυχώρος Πολιτισμού & Τεχνών
Σμάρω Στεφανίδου-Λήδα Shantala
Τριπόλεως 35Α , 152 31 Κ. Χαλάνδρι
τηλ. 210-6717529



ΒΡΕΣ ΤΗ ΦΩΝΗ ΣΟΥ

Μongolian throat singing – Overtone singing – Sound energy techniques – Improvisational chanting

Μογγολικό λαρυγγικό τραγούδι – τραγούδι αρμονικών – τεχνικές ηχητικής ενέργειας – αυτοσχεδιαστική υμνωδία


με τον Αλέξη Καρσιώτη

Ελάτε να εξασκήσουμε τις μαγικές τεχνικές σαμανικής διφωνίας (παραγωγής δυο ή και περισσότερων τόνων ταυτόχρονα από μια φωνή) και να τραγουδήσουμε…
Πρόκειται για μια σειρά τεχνικών χειρισμού του στόματος και του λάρυγγα ώστε να παράγουν αρμονικούς, μ’αποτέλεσμα την παραγωγή δυο φωνών ταυτόχρονα.
Όταν μιλάμε ή τραγουδάμε, ο ήχος αυτός είναι ο θεμέλιος ήχος, όμως αυτός παράγει κι άλλους ήχους: τον μπάσο και πολλούς αρμονικούς σε υψηλότερες συχνότητες, τους οποίους δεν μπορούμε να ακούσουμε συνειδητά, όμως είναι αυτοί που χρωματίζουν τον ήχο, του δίνουν μέγεθος, χώρο και κάθετη παρουσία.
Στο τραγούδι αρμονικών μαθαίνουμε να δυναμώνουμε αυτούς τους αρμονικούς, με αποτέλεσμα να πετυχαίνουμε μια πλούσια γκάμα συχνοτήτων που μπορούν να ακουστούν από το ανθρώπινο αυτί και που αντηχούν μέσα σ’όλο μας το σώμα. Μετά από αρκετή εξάσκηση, μπορεί κάποιος να τραγουδήσει όχι μόνο δύο αλλά και τρείς ή τέσσερεις νότες ταυτόχρονα!
Αυτός ο τρόπος τραγουδιού χρησιμοποιεί τη δόνηση για να εξυψώσει την ενέργεια και να βελτιώσει τη ροή της. Εξισορροπεί το γιν και το γιανγκ και τις λειτουργίες των δύο ημισφαιρίων του εγκεφάλου, ενεργοποιώντας τις ιδιαίτερες δυνατότητές τους. Οι ρυθμοί που χρησιμοποιούνται συντονίζονται με τους φυσιολογικούς ρυθμούς του σώματος, ενώ η μουσική εναρμονίζει το σώμα, ανοίγει την καρδιά και ανυψώνει το πνεύμα. Μπορούμε να πούμε λοιπόν πως αυτός ο τρόπος τραγουδιού είναι μια γέφυρα ανάμεσα στη θεραπεία και την πνευματική διάσταση.
Στη θιβετανική βουδιστική παράδοση το τραγούδι αρμονικών χρησιμοποιείται σε τελετές και προσευχές, συχνά από πολλούς μοναχούς ταυτόχρονα. Παρόμοιες πρακτικές συναντάμε στην Αλάσκα και στη Μογγολία – όπου οι σαμάνοι της Τούβα έχουν αναπτύξει μεγάλη παράδοση και ποικιλία τεχνικών – αυτές που θα διδαχτούν και στο μάθημά μας.

Ακούστε αυτόν τον εκπληκτικό Τουβανό τραγουδιστή:

Οι τεχνικές που θα εξασκήσουμε ανοίγουν, δυναμώνουν και ελευθερώνουν τη φωνή. Κάποιες από αυτές απαιτούν χρόνο και εξάσκηση όμως κάποιες μπορεί κανείς να τις πετύχει από το πρώτο κιόλας μάθημα και να τις χρησιμοποιεί για την υπόλοιπη ζωή του, με αποτέλεσμα να μεγαλώνει η φωνή του εσαεί.
Στο τέλος του κάθε σεμιναρίου, θα ενώσουμε τις φωνές μας σε μια ομαδική αυτοσχεδιαστική υμνωδία που εμπνέει τον κάθε συμμετέχοντα να εκφράσει τον εαυτό του και να ανοίξει την καρδιά του μέσα από τον ήχο.

 

Πρώτο σεμινάριο: Κυριακή 13 Ιανουαρίου 2019, ώρα 16:30 – 19:30 - ΕΓΙΝΕ
Επόμενα σεμινάρια: Σάββατο 11, 18 Μαΐου και 1 Ιουνίου 2019 ώρα 17:30-20:30

ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΥΛΗ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΣΕΜΙΝΑΡΙΟΥ

Σεμινάριο 1° (Σάββατο 11 Μαΐου 2019): SYGYT/NEW AGE

Η ευκολότερη από τις τρεις τεχνικές, που δημιουργεί υψηλής συχνότητας αρμονικούς χρησιμοποιώντας τα ηχεία του κεφαλιού, χωρίς αυτό να σημαίνει απαραίτητα πως έμαθε κάποιος το λαρυγγιγό τραγούδι. Η τεχνική αυτή μπορεί και να χρησιμοποιηθεί συγχρόνως με το λαρυγγικό τραγούδι, αλλά αυτό χρειάζεται περισσότερη εξάσκηση.

Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 9/5, στη γραμματεία του Shantom

Σεμινάριο 2° (Σάββατο 18 Μαΐου 2019): KHARGIRA

Αυτή είναι τεχνική λαρυγγιγκού τραγουδιού που χρησιμοποιεί την ενεργοποίηση των ψευδοχορδών. Είναι παρόμοια μ'αυτήν που χρησιμοποιούν οι Βουδιστές μοναχοί. Η εξάσκηση σ'αυτήν την τεχνική είναι αυτό που βοηθά περισσότερο το "άνοιγμα" της φωνής. Δημιουργεί ήχους παρόμοιους με του didgeridoo.

Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 16/5, στη γραμματεία του Shantom.

Σεμινάριο 3° (Σάββατο 1 Ιουνίου 2019: KHOOMEI

Ίσως η πιο χαρακτηριστική από τις τουβάνικες τεχνικές τραγουδιού. Ο ήχος μοιάζει να προέρχεται από λύρα στόματος.

Δήλωση συμμετοχής (απαραίτητη) έως το πολύ την Πέμπτη 30/5, στη γραμματεία του Shantom.

ΣΗΜΕΙΩΣΗ:

- Επειδή σε κάθε σεμινάριο θα επικεντρωθούμε σε μία τεχνική, το καθένα είναι ανεξάρτητο από τα άλλα, και δεν είναι απαραίτητο να τα παρακολουθήσει κανείς όλα.

- Δε χρειάζεται προηγούμενη τραγουδιστική εμπειρία

- Εξαιρετικά χαμηλή τιμή, για να μπορέσουν να συμμετάσχουν όλοι όσοι ενδιαφέρονται

- Αριθμός ατόμων περιορισμένος. Μην καθυστερήσετε να δηλώσετε συμμετοχή, στο πρώτο μάθημα πολλοί έμειναν απ'έξω.

Αλέξανδρος Καρσιώτης
Γεννήθηκε στην Αθήνα το 1962.
Το 1985-1997 σπούδασε κλασική βορειο-ινδική μουσική (hindustani) πηγαίνοντας τους χειμώνες στο Βαρανάσι της Ινδίας, όπου έμαθε να παίζει σιτάρ.
Το 1997-2005 έκανε τις παραγωγές «Έλληνες & Ινδοί» και «Έλληνες & ο κόσμος» - συναυλίες και δίσκοι ακτίνας.
Το 2007 μυήθηκε στο μογγολικό σαμανικό τραγούδι από τον Τουβανό σαμάνο Νικολάι Ούρζακ (Nikolai Oorzhak). Έκτοτε, ασκείται κι εξειδικεύεται στις τεχνικές αυτές, που εδώ και μερικά χρόνια άρχισε να διδάσκει, για να τις μοιραστεί με όποιον επιθυμεί να επεκτείνει τις τραγουδιστικές του δεξιότητες.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΡΜΟΝΙΚΟΥΣ

Τι είναι οι αρμονικοί ενός ήχου;

“Συχνότητα ήχου» είναι το τονικό ύψος του ήχου (χαμηλότερη ή ψηλότερη νότα) και μετριέται με Hz = κύκλους ανά δευτερόλεπτα.

Αυτό δεν έχει καμιά σχέση με το αν ο ήχος είναι σιγανός ή δυνατός, αφορά μόνο το ύψος του.

Ο άνθρωπος μπορεί να αντιληφθεί με το αυτί του μια συγκεκριμένη μόνο γκάμα ήχων.


Όταν τραγουδάμε μία νότα, αυτή λέγεται «θεμέλιος» Όμως η νότα, ο ήχος, δεν αποτελείται μόνο από μία αρμονική ταλάντωση, αλλά από πολλές, που ως άθροισμα δίνουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα του κάθε οργάνου ή της κάθε ανθρώπινης φωνής.
Πώς γίνεται αυτό; Αν πάρουμε μια χορδή σταθερά δεμένη στα δύο άκρα της και τεντωμένη (όπως στα μουσικά όργανα), όταν χτυπήσουμε τη χορδή, τότε αυτή αρχίζει να κινείται πάνω-κάτω και με την κίνηση αυτή δημιουργεί πυκνώσεις και αραιώσεις του αέρα παράγοντας ήχο.
Στα δύο άκρα της χορδής όμως, όταν αυτή έχει τεθεί σε κίνηση, φτάνουν τα κύματα που παρήχθησαν από την αρχική ταλάντωση. Τα κύματα αυτά δεν σβήνουν, αλλά ανακλώνται και γυρίζουν πάλι προς το κέντρο της χορδής. Τα κύματα από ανάκλαση συναντώνται μεταξύ τους και δημιουργούν μεγαλύτερη πυκνότητα κυμάτων έτσι ώστε η χορδή να πάλλεται σε πολλές υποδιαιρέσεις του μήκους της, ενώ συνεχίζει να πάλλεται και σε όλο της το μήκος.
Έτσι, χτυπώντας μια χορδή δεν δημιουργούμε μόνο την αρχική ταλάντωση αλλά και μια σειρά άλλων διαφορετικών από την αρχική. Ακριβώς όπως μια πέτρα που πέφτει στο νερό της λίμνης.
Τα κύματα που δημιουργούνται από ανάκλαση των αρχικών κυμάτων λέγονται στάσιμα κύματα και δημιουργούνται σε μήκος ακέραιων υποδιαιρέσεων της χορδής. Δηλαδή έχουμε στάσιμα κύματα στο 1/2, 1/3, 1/4, 1/5... 1/16... κ.λπ.
Οι ήχοι αυτοί από τα στάσιμα κύματα λέγονται αρμονικοί.

Οι αρμονικοί είναι ακέραια πολλαπλάσια της συχνότητας της θεμελίου. Για παράδειγμα ως θεμέλιο ας πάρουμε την νότα «λα» που έχει συχνότητα 440 Hz.
Τα στάσιμα κύματα παράγουν ήχο -αφού είναι ταλαντώσεις της χορδής- αλλά σε μικρότερη ένταση και σε διαφορετικό ύψος από τον θεμέλιο ήχο που δίδεται από την ταλάντωση της χορδής σε όλο της το μήκος. Αν ο θεμέλιος ήχος έχει Χ Hz ο δεύτερος έχει 2Χ Hz , ο τρίτος ήχος 3Χ κοκ...

Οπότε ο πρώτος αρμονικός θα έχει 880 Hz (και είναι το επόμενο "λα", μια οκτάβα επάνω), ο δεύτερος 1320, ο τρίτος 1760 κ.ο.κ

Η θεμέλιος με τους αρμονικούς της δίνει στον ήχο αυτό που λέμε χροιά.
Έχει διαπιστωθεί όμως ότι το ανθρώπινο αυτί ακούει μέχρι τον ήχο που παράγεται από το 1/16 του αρχικού μήκους. Μπορούμε λοιπόν να πούμε ότι ακούμε σ’ έναν ήχο μέχρι 16 αρμονικούς. Δεδομένου ότι αυτοί οι αρμονικοί δεν είναι ίδιοι ήχοι με τον θεμέλιο ήχο -αφού όπως είπαμε είναι σε διαφορετικό ύψος- καταλαβαίνουμε ότι το αυτί μας όταν ακούει έναν ήχο -μία νότα- στην ουσία ακούει πολλούς μαζί ή τη συνισταμένη όλων αυτών των ήχων.
Η χροιά του ήχου εξαρτάται από το πλήθος και την ένταση των αρμονικών του. Αυτές οι δευτερεύουσες συχνότητες είναι εκείνες που δίνουν το χαρακτηριστικό ηχόχρωμα μιας φωνής και την καθιστούν μοναδική. Το ίδιο ισχύει και για τα μουσικά όργανα. Αν αφαιρεθούν αυτοί οι αρμονικοί, οι ήχοι των διαφορετικών οργάνων που παίζουν την ίδια νότα θα είναι σχεδόν εντελώς ίδιοι μεταξύ τους.

Στα παρακάτω βίντεο, ένας Αμερικανός τραγουδιστής επιδεικνύει τις επτά κύριες τεχνικές της τουβανικής παράδοσης Khoomei.

Και ένας ακόμη Μογγόλος τραγουδιστής, που με εκπληκτική δεξιοτεχνία περνά από πολύ βαθιές νότες (με κάτω αρμονικούς) στις πολύ υψηλές.

........................

Στο παρακάτω βίντεο ξεχωρίζουν πολύ ξεκάθαρα οι διαφορετικές νότες, χαμηλές και ψηλές.


Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο Bιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Αρχική Shantom | Γιόγκα
Iνδικός χορός
| Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομ. πρόγραμμα
Σεμινάρια | Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home

Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 1 Μαΐου 2019