Ο ΕΠΙΔΟΞΟΣ ΧΟΡΕΥΤΗΣ Bharata Natyam


ΣΠΟΥΔΕΣ


Οι σπουδές στο Μπάρατα Νάτυαμ, για κάποιον που επιθυμεί να πάρει πτυχίο και να γίνει ολοκληρωμένος χορευτής, διαρκούν 8 με 10 ή και 12 χρόνια, υπολογίζοντας σχολικές περιόδους με συχνότητα 2 φορές την εβδομάδα, και αυτός είναι ο απαιτούμενος χρόνος για να αποκτήσει ο μαθητής τη σωστή ηθική-τεχνική υποδομή και τις θεωρητικές γνώσεις, και για να μάθει ένα «μάργκα» (δρόμο) αποτελούμενο από το απαραίτητο ρεπερτόριο (9 χορογραφίες) του αρανγκέτραμ, δηλαδή του πρώτου δημόσιου ρεσιτάλ. Το πόσο θα χρειαστεί ποικίλλει: εξαρτάται από την ηλικία στην οποία αρχίζει κανείς, την αντίληψη, την αρχική σωματική του κατάσταση, αλλά κυρίως από την αφοσίωση, τη συνέπεια και την πειθαρχία στις σπουδές.

Η εκπαίδευση έχει τρία βασικά στάδια (που δεν ανταποκρίνονται σε «χρονιές»):

Α’ στάδιο (1-2 χρόνια): εκμάθηση των adavus και ορισμένων απλών jetis (=αλληλουχίες βημάτων) μαζί με μιά εισαγωγή στη θεωρία του χορού, τη γλώσσα των χεριών και την αμπίναγια.

Β’ στάδιο (4-5 χρόνια): εκμάθηση μικρών χορογραφιών και προχωρημένη θεωρία, εμβάθυνση στην αμπίναγια και τη γλώσσα των χεριών.
Γ’ στάδιο (4-5 χρόνια): μεγαλύτερη εμβάθυνση στην αμπίναγια (δραματική έκφραση) διεύθυνση χορού με το nattuvangam, δημιουργία χορογραφιών, εκμάθηση ενός πλήρους προγράμματος ή “marga” (η λέξη σημαίνει «δρόμος») παρουσίασης Μπάρατα Νάτυαμ που αποτελείται από επτά ή οκτώ κομμάτια, και που ο τελειόφοιτος μαθητής θα χορέψει στην πρώτη του εμφάνιση μπροστά στο κοινό.

Φυσικά, ήδη από το πρώτο έτος ο μαθητής ή η μαθήτρια μπορεί να «χορέψει» κάποια βήματα και αργότερα, στα 2-3 επόμενα χρόνια, και κάποια πιό απλά μουσικά κομμάτια. Όπως όταν μαθαίνουμε μιά γλώσσα το λεξιλόγιο εμπλουτίζεται συνεχώς όλο και περισσότερο μέχρι να φθάσουμε στο τέλος των σπουδών μας. Όμως μέχρι να φθάσει στο τέλος αυτό, δεν θα έχει καλύψει την ύλη του πρώτου βασικού ρεπερτορίου που αξιοκρατικά, εδώ και τουλάχιστον έναν αιώνα, έχει ορισθεί ως διαδρομή μαθητείας και ελάχιστη «αποσκευή» για έναν πρωτοεμφανιζόμενο χορευτή.

Παράλληλα, κατά τη διάρκεια των σπουδών του, είναι απαραίτητη η προσωπική μελέτη του ινδικού πολιτισμού, της ινδικής φιλοσοφίας, ποίησης, λογοτεχνίας και μυθολογίας, η απόκτηση βασικών τουλάχιστον γνώσεων της ινδικής μουσικής, καθώς και η τριβή, με κάθε ευκαιρία, με παραστάσεις αξιόλογων εκπροσώπων της τέχνης αυτής, και η ευκαιρία συμμετοχής σε παραστάσεις.

Απαραίτητα στοιχεία

Ο χορευτής του Bharata Natyam πρέπει να έχει ευλυγισία, δύναμη, αντοχή, καλή αίσθηση του ρυθμού, ελαφράδα, ακρίβεια, καλό συντονισμό όλων των μελών του σώματος καθώς και του κεφαλιού και, πολύ σημαντικά, εκφραστικό πρόσωπο, που να μπορεί να μεταδίδει συναισθήματα – κάτι που εκτιμάται αλλά και καλλιεργείται με πολύ μεγαλύτερη έμφαση και πολύ πιό συστηματικά απ’ό,τι σε άλλα είδη χορού.
Το ύφος, η στάση, οι κινήσεις, οι εκφράσεις, πρέπει να έχουν χάρη αλλά και αξιοπρέπεια, με ένα βαθμό αυτοσυγκράτησης ώστε να αποφεύγεται κάθε τι το ευτελές.
Όλα αυτά, βέβαια, δεν είναι μόνον προϋποθέσεις, αλλά και αποτέλεσμα επιμελούς εξάσκησης.


Η πειθαρχία

Αξίζει τον κόπο να ακούσει κανείς τι απαντά η διάσημη χορεύτρια Malavika Sarukkai στην ερώτηση αν η αυστηρή κωδικοποίηση του Μπάρατα Νάτυαμ δεσμεύει τη δημιουργικότητα και την ελευθερία.
«Η πειθαρχία φαίνεται περιοριστική στην αρχική περίοδο της εκπαίδευσης. Αν αφοσιωθείς σοβαρά σε κάτι, φθάνεις σε ένα επίπεδο όπου η πειθαρχία παύει να είναι πειθαρχία. Οι περιορισμοί πέφτουν, και ξαφνικά ανακαλύπτεις το χώρο, τον άπειρο χώρο γύρω σου. Απορείς με την ελευθερία που έχεις κι αρχίζεις να βλέπεις το σύμπαν... Είναι σαν το νεαρό πουλί που χτυπάει τα αδύναμα ακόμα φτερά του σ’ένα κλαδί όταν πρωτομαθαίνει να πετάει. Και ξαφνικά, το βλέπεις να πλανιέται ψηλά ψηλά στον ουρανό. Ανακαλύπτεις πως το έδαφος είναι τόσο γόνιμο, έχεις τόσα πολλά να σπείρεις και τόσο πλούσια συγκομιδή να πάρεις. Νοιώθεις να δονείσαι με άπειρες δυνατότητες. Πολλοί εγκαταλείπουν τον αγώνα πριν φθάσουν σ’αυτό το στάδιο.»

Πτυχίο Μπάρατα Νάτυαμ – το arangetram

Η πρώτη δημόσια εμφάνιση ενός χορευτή ή μιάς χορεύτριας, όπως είδαμε και στο κεφάλαιο της ιστορίας, είναι ένα δύσκολο ρεσιτάλ που λέγεται arangetram. Κάτι σαν αποφοίτηση, επισφραγίζει την ικανότητά του να παρουσιαστεί ως επαγγελματίας. Εκείνη η μέρα είναι και η πρώτη φορά που, σε ειδική τελετή γεμάτη επισημότητα και συγκίνηση, πριν την παράσταση και την προσέλευση του κοινού, ο δάσκαλος θα δώσει για πρώτη φορά στο μαθητή ή τη μαθήτρια τα βραχιόλια για τα πόδια με τα κουδουνάκια: βραχιόλια τα οποία έχει προηγουμένως «φορτίσει» με τις ευχές του για μιά καλή σταδιοδρομία.
Το arangetram σήμερα συνήθως διαρκεί μιάμιση έως δύο ώρες, και περιλαμβάνει ένα σοφά δομημένο πρόγραμμα, που εισάγει τους θεατές σε όλο και πιό δύσκολα κομμάτια, ρυθμικά ή έκφρασης: Το πρώτο μισό της παράστασης συνήθως περιλαμβάνει: pushpanjali ή alarippu, jatiswaram, shabdam (τις τελευταίες δεκαετίες αυτό τείνει να παραλειφθεί), kautvam, varnam. Το δεύτερο μέρος: padam, ashtapadi ή jaavali, tillana, mangalam.

Διδασκαλία

Κατά καιρούς, στις σχολές χορού, μαθητές που δεν έχουν ολοκληρώσει τις σπουδές τους διδάσκουν την τάξη των πρωτοετών. Πάντοτε όμως κάτω από την επίβλεψη και καθοδήγηση του δασκάλου τους. Το να διδάξεις το πρώτο έτος στη σχολή του δασκάλου σου δεν σημαίνει φυσικά οτι μπορείς κατ’επέκτασιν να διδάξεις και εκτός, αν δεν έχεις πάρει το πτυχίο στο τέλος του αρανγκέτραμ.
Και φυσικά το αρανγκέτραμ δεν είναι το επιστέγασμα, δεν είναι παρά η αρχή, το βάπτισμα στην καλλιτεχνική ζωή του Μπάρατα Νάτυαμ. Πολλά μάργκας θα ακολουθήσουν, μέσα από τα οποία ο χορευτής ή η χορεύτρια θα εμβαθύνει και θα εμπλουτίσει τα μέσα έκφρασης και την τεχνική του/της.

Σε ποιόν απευθύνονται

Τα μαθήματα Μπάρατα Νάτυαμ απευθύνονται σε όλους όσους αγαπούν το χορό και ιδιαίτερα σ’όσους επιθυμούν να ανακαλύψουν το βάθος της ινδικής τέχνης. Υπάρχουν πολλοί που παρακολουθούν μαθήματα χορού για προσωπική εξέλιξη και ευχαρίστηση, χωρίς επαγγελματικές βλέψεις. Τα μαθήματα απευθύνονται όμως και σε αυτούς που θέλουν να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους, καλύπτοντας όλο το εκπαιδευτικό πρόγραμμα.
Το Shantom, μέσα από τη Λήδα Shantala, δασκάλα-χορεύτρια-χορογράφο αναγνωρισμένη από τη διεθνή κοινότητα Μπάρατα Νάτυαμ, είναι η μόνη σχολή στην Ελλάδα που προσφέρει ολοκληρωμένες σπουδές στο χορό αυτό, οι οποίες οδηγούν επί της ουσίας το μαθητή σε μιά καλλιτεχνική ολοκλήρωση με προσόντα και γνώσεις υψηλού επιπέδου, με το arangetram (πρώτο δημόσιο πλήρες ρεσιτάλ) και το πτυχίο που του επιτρέπει πλέον να διδάξει .

 


ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ


Στον Μπάρατα Νάτυαμ υπάρχουν διαφορετικών ειδών χορογραφίες, η καθεμιά με το όνομά της και με το δικό της ύφος, που αντικατοπτρίζουν φυσικά και διαφορετικού είδους συνθέσης: pushpanjali, alarippu, jattisvaram, shabdam, varnam, padam, kirtana, javali, ashtapadi, tillana.
Τα μέρη αυτά χρησιμοποιούνται τόσο στο arangetram όσο και σε οποιαδήποτε παράσταση - αν και ενδεχομένως όχι όλα μαζί, αφού μιά συνηθισμένη παράσταση στις μέρες μας δεν ξεπερνάει συνήθως τις δύο ώρες - και αποτελούν ένα marga, που θα πεί δρόμος.
Το παραδοσιακό ρεσιτάλ Μπάρατα Νάτυαμ έχει μιά συγκεκριμένη σειρά στην οποια παρουσιάζονται τα κομμάτια, μιά αλληλουχία που προετοιμάζει το χορευτή αλλά και το κοινό με την αυξανόμενη ένταση, ταχύτητα και δυσκολία
  • pushpanjali
    alarippu
    jatiswaram
    shabdam
    varnam
    padam,
    ashtapadi
    jaavali,
    tillana,
    mangalam.


Μιά πολύ πληρέστερη παρουσίαση γίνεται στο νέο εικονογραφημένο βιβλίο
" Μπάρατα Νάτυαμ"
που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529.
back


Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας 10 Απριλίου 2010