Leda Shantala
Shantom

 


ΓΙΟΓΚΑ ΓΙΑ ΑΝΔΡΕΣ


 


ΣΤΗΝ ΙΝΔΙΑ ΗΤΑΝ ΠΡΟΝΟΜΙΟ ΤΩΝ ΑΝΔΡΩΝ
ΟΙ ΔΥΤΙΚΟΙ ΤΗΝ ΑΝΑΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΚΑΙ ΠΑΛΙ ΣΗΜΕΡΑ

Ενώ η γιόγκα στην Ινδία ήταν παραδοσιακά ανδρική ασχολία, και μόνον σχετικά πρόσφατα διαδόθηκε στο γυναικείο φύλο, ενώ και στη Δύση οι πρώτοι ενθουσιώδεις γιόγκις ήταν άνδρες, από το δεύτερο μισό του 20ού αιώνα οι Ευρωπαίοι και Αμερικανοί άνδρες στράφηκαν σε πιό δυναμικές μεθόδους φυσικής άσκησης, προτιμώντας τα σπορ και τις πολεμικές τέχνες, θεωρώντας πως είναι πιό «ανδρικά». Αυτή η τάση όμως έχει αρχίσει να αναστρέφεται και όλο και περισσότεροι δυτικοί άνδρες ανακαλύπτουν τη γιόγκα, με ανακούφιση και ενθουσιασμό. Το γιατί είναι προφανές. Η γιόγκα είναι ιδανικό «όπλο» ενάντια στο άγχος, βελτιώνει την αναπνευστική ικανότητα, βοηθά τα μέγιστα στην πρόληψη των καρδιοπαθειών, της υπέρτασης και της κατάθλιψης. Επίσης αποτελεί αντίδοτο στην ακαμψία της καθιστικής ζωής – καθώς και την ακαμψία, την έλλειψη ευλυγισίας που προξενείται από τα περισσότερα είδη γυμναστικής και τα σπορ – κι αυτό χωρίς τον ανταγωνιστικό – άρα και στρεσογόνο – χαρακτήρα που έχουν τα περισσότερα απ’αυτά.
ΣΤΡΟΦΗ ΠΡΟΣ ΤΑ ΜΕΣΑ-ΑΥΤΟΓΝΩΣΙΑ


Οι άντρες υποτίθεται πως είναι δυνατοί, αθλητικοί, με το νου προσηλωμένο στο στόχο τους, και δεν αφήνουν τον εαυτό τους να παρασυρθεί από τις συγκινήσεις. Αλλά σήμερα πιά, όλο και περισσότεροι άνδρες ανακαλύπτουν πως το στερεότυπο του δυνατού και ανεξάρτητου αρσενικού είναι κάτι που τους απομονώνει και έχει κακές επιπτώσεις στις σχέσεις με τους φίλους, με τη σύντροφό τους και με την οικογένειά τους. Έτσι, αρχίζουν να κοιτούν περισσότερο προς τα μέσα, και να δίνουν μεγαλύτερη σημασία στις σχέσεις τους με τον εαυτό τους αλλά και με τους άλλους.
Η γιόγκα ακριβώς αυτό διδάσκει: τη σχέση ανάμεσα στο σώμα και την αναπνοή, τους μύες και τη σκελετική δομή, ανάμεσα στο φυσικό σώμα και τις συγκινήσεις, το νού και το σώμα, εμάς και τους γύρω μας.
Η γιόγκα μας δίνει την ευκαιρία να ησυχάσουμε, να μην κάνουμε τίποτα, απλά να είμαστε. Δίνει στους άντρες «την άδεια» να σταματήσουν λίγο το φρενήρη ρυθμό της ζωής τους για να αφουγκραστούν την εσωτερική φωνή τους. Για πολλούς άνδρες, ίσως αυτή είναι η πρώτη φορά που δοκίμασαν να κάνουν κάτι τέτοιο, να κοντοσταθούν για να δούν τι πραγματικά συμβαίνει στη ζωή τους.
ΣΤΡΕΣ – ΚΑΡΔΙΑΚΕΣ ΠΑΘΗΣΕΙΣ

Οι άνδρες, όπως λένε οι ψυχολόγοι, έχουν την τάση να μη δίνουν σημασία στο στρες που νοιώθουν, με αποτέλεσμα να είναι υποψήφιοι για καρδιακές νόσους σε μικρότερη ηλικία απ’ό,τι οι γυναίκες.
Εκτός από την ικανότητά της στην πρόληψη αλλά και στη διαχείριση των καρδιακών ασθενειών, η γιόγκα είναι ένα σπουδαίο αντίδοτο στην κατάθλιψη, που είναι πλέον μάστιγα ανάμεσα στους άνδρες, που συνά νοιώθουν ανίκανοι να ανταποκριθούν στις υπερβολικά υψηλές απαιτήσεις του μοντέλου του «επιτυχημένου» που τους παρουσιάζεται.

ΠΟΛΥΤΙΜΟΣ ΣΥΜΜΑΧΟΣ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΘΛΗΤΕΣ

Το κάθε σπορ έχει το δικό του «λεξιλόγιο» κινήσεων, και συχνά μας είναι δύσκολο να μεταφράσουμε την κιναισθητική γλώσσα ενός σπορ σε μιά άλλη μορφή κίνησης.
Το σώμα δημιουργεί ειδικά νευρολογικά και νευρομυϊκά μοντέλα που μένουν απαράλλαχτα και μας εξυπηρετούν στο συγκεκριμένο σπορ. Αναπνέουμε με έναν ορισμένο τρόπο, κινούμαστε μ’έναν ορισμένο τρόπο. Συχνά τραυματίζουμε τους ίδιους μύες και συνδέσμους με τον ίδιο πάντα τρόπο.

Η ευλυγισία που παρέχει η γιόγκα επιτρέπει την ασφαλή πρακτική των σπορ «δύναμης» και της άρσης βαρών. Η γιόγκα η ίδια είναι ευέλικτη, με την έννοια οτι ανάλογα με το δάσκαλο και τη σχολή, υπάρχει μιά μεγάλη ποικιλία στυλ, από την πιό δυναμική ώς την πιό διαλογιστική, ώστε ο καθένας να επιλέξει το στυλ που περισσότερο ταιριάζει στο χαρακτήρα του, αλλά και τεράστια ποικιλία παραλλαγών της κάθε άσκησης ώστε να ταιριάξει στην φυσική κατάσταση του καθενός, ακόμη κι αν υπάρχουν τραυματισμοί ή προβλήματα: έτσι μπορεί να γίνει. ο ιδανικός σύντροφος σε μιά περιόδο αποκατάστασης μετά από τραυματισμούς.
Η γιόγκα επαναφέρει το σώμα σε ισορροπία, στη φυσική του ευθυγράμμιση. Με την τεράστια γκάμα στάσεων που διαθέτει, ανάσκελα, μπρούμυτα, με κάμψη μπρος, με κάμψη πίσω – μπορεί να μας δείξει πού βρίσκονται οι ανισορροπίες και οι αδυναμίες του σώματος, βοηθώντας μας να βρούμε τρόπους να το ενδυναμώσουμε. Η γιόγκα μπορεί να βοηθήσει την απόδοση κάθε αθλητή στο σπόρ του, διδάσκοντάς τον πώς να αναπνέει σωστά, πώς να χαλαρώνει και πώς να γίνει και να διατηρείται ευλύγιστος.
Είναι μία από τις λίγες σωματικές δραστηριότητες που έχει «απο-συμπιεστική» δράση στο σώμα (το κολύμπι και η ενόργανη γυμναστική είναι δύο άλλα παραδείγματα). Αυτό είναι απαραίτητο, για να αντισταθμίσει τα αποτελέσματα της βαρύτητας που «επιβαρύνει» το σώμα σε δραστηριότητες όπως το τρέξιμο ή το τζόγκινγ. Η γιόγκα επίσης παρέχει την αντιστάθμιση που είναι τόσο απαραίτητη σε ασυμμετρικά σπορ όπως το γκόλφ, το τέννις ή το πινγκ πονγκ, που στρέφουν τη σπονδυλική στήλη μόνο προς μιά κατεύθυνση.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Eισαγωγή
Συχνές ερωτήσεις

Πρακτική της γιόγκα 1: Θεμελιώδεις αρχές
Πρακτική της γιόγκα 2: Αυτοπαρατήρηση
Πρακτική της γιόγκα 3: Αναπνοή και κίνηση
Γιόγκα για άνδρες
Γιόγκα για μητέρες
Γιόγκα για παιδιά
Γιόγκα θεωρία-βασικές έννοιες
H ποιητική του σώματος

Mερικά θεμελιώδη κείμενα της γιόγκα

Τα έξι yoga darshanas
Τα yoga sutras του Patanjali 1
Τα yoga sutras του Patanjali 2
Τα yoga sutras του Patanjali 3
Τα yoga sutras του Patanjali 4
Τα yoga sutras του Patanjali 5 - Γιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 6 - Νιγιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 7 - Άσανα

Σεμινάριο γνωστικής εμβάθυνσης στη θεωρία της γιόγκα - με τη Λήδα Shantala


Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό| Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 10 Aυγούστου 2006