ΟΙ DHANANJAYANS ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - ΣΤΟ SHANTOM
Μια πολύ ξεχωριστή εκδήλωση έγινε την Παρασκευή 22 Απριλίου 2016 στο Shantom, προς τιμήν των κορυφαίων χορευτών, χορογράφων και δασκάλων Bharata Natyam, το ζεύγος V.P. και Shanta Dhananjayan, που υπήρξαν δάσκαλοι της Λήδας Shantala αλλά και συνεργάτες στη μουσική και τη χορογραφία αρκετών από τις παραστάσεις του Χοροθεάτρου. Η εκδήλωση περιέλαβε μια άκρως συγκινητική τιμητική τελετή με aarati, ομιλίες και δύο χορευτικά από τη Λήδα Shantala, τελειώνοντας με πλούσιο χορτοφαγικό μπουφέ. Παρέστη η νέα πρέσβυς της Ινδίας Smt Manimekalai, άλλοι εκπρόσωποι της Ινδικής κοινότητας στην Ελλάδα, οι μαθητές γιόγκα και Μπάρατα Νάτυαμ στο Shantom καθώς και άλλοι διαλεχτοί καλεσμένοι.
Η Λήδα υποδέχτηκε τους δασκάλους της έξω από το Shantom. Στην είσοδο, μαθητές ντυμένοι με παραδοσιακές ινδικές φορεσιές τους έραιναν με ροδοπέταλα καθώς έμπαιναν στη μεγάλη αίθουσα του ισογείου, όπου οι μαθητές τις γιόγκα έψελναν το "Ομ".
Επί σκηνής η Λήδα, με φωνή που έτρεμε από συγκίνηση, τραγούδησε το βεδικό ύμνο προς τιμήν των δασκάλων Guru Brahma και, κρατώντας έναν μπρούντζινο δίσκο με φλόγα, κούμκουμ, κουρκουμά και ρύζι, τέλεσε την τελετή "Άαρατι" που ολοκληρώθηκε με το άναμμα του λυχναριού από τους δασκάλους και την πρέσβειρα.
Η Λήδα έπειτα καλωσόρισε και επίσημα τους δασκάλους της, τονίζοντας πόσο πολύτιμες και αγαπημένες είναι για κείνην οι μνήμες από την εποχή της μαθητείας της μαζί τους στο Τσένναϊ της Ινδίας, τότε που γύριζε σπίτι της με το ποδήλατο, κάτω από τον καυτό ήλιο, κατάκοπη μετά από πολλές ώρες μαθήματος, αλλά τόσο ευτυχισμένη.
Ακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση των επίτιμων καλεσμένων για το κοινό, από την Ιρένε Μαραντέϊ, και έπειτα δύο χορευτικά από τη Λήδα Shantala.
Το πρώτο κομμάτι ήταν το pushpanjali, το οποίο συνήθως εισάγει μια παράσταση Μπάρατα Νάτυαμ. Είναι μια τελετουργία για την κάθαρση του χώρου, ένα προσκύνημα στη μάνα γη και μια επίκληση των πνευματικών δυνάμεων. Είναι αφιερωμένο στη θεότητα Γκανέσα, που έχει κεφάλι ελέφαντα και σώμα μικρού παιδιού. Ο Γκανέσα, όπως ο ελέφαντας ανοίγει το δρόμο μέσα στο δάσος, ανοίγει το δρόμο απομακρύνοντας τα εμπόδια σε κάθε καινούργια αρχή.
Η Λήδα επέλεξε αυτό το κομμάτι, γιατί στην αρχή του, στην επίκληση, όπως και στο ρυθμικό μέρος, ακούγεται η φωνή του δασκάλου της V.P.Dhananjayan.
Ακολούθησε ένας χορός που συνήθως χορεύεται στο φινάλε, και λέγεται τιλλάνα, αλλά ο δάσκαλος Dhananjayan επανέφερε την παραδοσιακή ονομασία Nritta-angahaaram. Το συγκεκριμένο τιλλάνα ήταν ένα καθαρά ρυθμικό κομμάτι σε ράγκα hΑmsananda, από την παράσταση Shakuntala, του 1990, που η Λήδα χορογράφησε σε συνεργασία με τους Dhananjayans. Το κομμάτι κλείνει με μια επίκληση για την ευημερία όλων, σε ράγκα madiamavati. "Ας τιμηθούν αυτοί που κατέχουν τη βαθειά γνώση της μητέρας Σαράσβατι, προστάτιδα των τεχνών και της γνώσης. Είθε ο ευοίωνος Σίβα να μας απαλλάξει από μελλοντικές γέννες και ενσαρκώσεις πάνω στη γη γεμίζοντάς μας με την ευτυχία της πνευματικής απελευθέρωσης"
Μετά τα δύο χορευτικά, οι δύο δάσκαλοι αγκάλιασαν θερμά τη Λήδα και μίλησαν στο κοινό για τις ιδέες τους για το χορό, για τη σημασία που έχει η τέχνη καθώς και για τη Λήδα που γνώρισαν τα παλιά εκείνα χρόνια ως μαθήτρια και αργότερα καλλιτέχνη και συνεργάτιδα, και τώρα βλέπουν στο χώρο της, δασκάλα πιά. Μίλησε και η πρέσβειρα, δόθηκαν ανθοδέσμες και λουλούδια και, πριν προχωρήσουν όλοι για το μπουφέ που περίμενε στον πρώτο όροφο, η Λήδα ξενάγησε τους προσκαλεσμένους στο χώρο, δείχνοντας τις φωτογραφίες και τα άλλα ενθύμια της μητέρας της Σμάρως Στεφανίδου που καλύπτουν τους τοίχους του κλιμακοστάσιου, καθώς και τις αίθουσες.
Οι μαθητές Μπάρατα Νάτυαμ που ήταν εκεί υπέβαλαν τα σέβη τους στους κορυφαίους καλλιτέχνες και δασκάλους, οι οποίου τους έδωσαν τις ευλογίες τους.