ΟΙ DHANANJAYANS
στο Shantom

22 Απριλίου 2016


 

The Dhananjayans in Shantom
 

 

ΟΙ DHANANJAYANS ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ - ΣΤΟ SHANTOM

Μια πολύ ξεχωριστή εκδήλωση έγινε την Παρασκευή 22 Απριλίου 2016 στο Shantom, προς τιμήν των κορυφαίων χορευτών, χορογράφων και δασκάλων Bharata Natyam, το ζεύγος V.P. και Shanta Dhananjayan, που υπήρξαν δάσκαλοι της Λήδας Shantala αλλά και συνεργάτες στη μουσική και τη χορογραφία αρκετών από τις παραστάσεις του Χοροθεάτρου. Η εκδήλωση περιέλαβε μια άκρως συγκινητική τιμητική τελετή με aarati, ομιλίες και δύο χορευτικά από τη Λήδα Shantala, τελειώνοντας με πλούσιο χορτοφαγικό μπουφέ. Παρέστη η νέα πρέσβυς της Ινδίας Smt Manimekalai, άλλοι εκπρόσωποι της Ινδικής κοινότητας στην Ελλάδα, οι μαθητές γιόγκα και Μπάρατα Νάτυαμ στο Shantom καθώς και άλλοι διαλεχτοί καλεσμένοι.

Η Λήδα υποδέχτηκε τους δασκάλους της έξω από το Shantom. Στην είσοδο, μαθητές ντυμένοι με παραδοσιακές ινδικές φορεσιές τους έραιναν με ροδοπέταλα καθώς έμπαιναν στη μεγάλη αίθουσα του ισογείου, όπου οι μαθητές τις γιόγκα έψελναν το "Ομ". Επί σκηνής η Λήδα, με φωνή που έτρεμε από συγκίνηση, τραγούδησε το βεδικό ύμνο προς τιμήν των δασκάλων Guru Brahma και, κρατώντας έναν μπρούντζινο δίσκο με φλόγα, κούμκουμ, κουρκουμά και ρύζι, τέλεσε την τελετή "Άαρατι" που ολοκληρώθηκε με το άναμμα του λυχναριού από τους δασκάλους και την πρέσβειρα.

Η Λήδα έπειτα καλωσόρισε και επίσημα τους δασκάλους της, τονίζοντας πόσο πολύτιμες και αγαπημένες είναι για κείνην οι μνήμες από την εποχή της μαθητείας της μαζί τους στο Τσένναϊ της Ινδίας, τότε που γύριζε σπίτι της με το ποδήλατο, κάτω από τον καυτό ήλιο, κατάκοπη μετά από πολλές ώρες μαθήματος, αλλά τόσο ευτυχισμένη.

Ακολούθησε μια σύντομη παρουσίαση των επίτιμων καλεσμένων για το κοινό, από την Ιρένε Μαραντέϊ, και έπειτα δύο χορευτικά από τη Λήδα Shantala.

Το πρώτο κομμάτι ήταν το pushpanjali, το οποίο συνήθως εισάγει μια παράσταση Μπάρατα Νάτυαμ. Είναι μια τελετουργία για την κάθαρση του χώρου, ένα προσκύνημα στη μάνα γη και μια επίκληση των πνευματικών δυνάμεων. Είναι αφιερωμένο στη θεότητα Γκανέσα, που έχει κεφάλι ελέφαντα και σώμα μικρού παιδιού. Ο Γκανέσα, όπως ο ελέφαντας ανοίγει το δρόμο μέσα στο δάσος, ανοίγει το δρόμο απομακρύνοντας τα εμπόδια σε κάθε καινούργια αρχή. Η Λήδα επέλεξε αυτό το κομμάτι, γιατί στην αρχή του, στην επίκληση, όπως και στο ρυθμικό μέρος, ακούγεται η φωνή του δασκάλου της V.P.Dhananjayan.

Ακολούθησε ένας χορός που συνήθως χορεύεται στο φινάλε, και λέγεται τιλλάνα, αλλά ο δάσκαλος Dhananjayan επανέφερε την παραδοσιακή ονομασία Nritta-angahaaram. Το συγκεκριμένο τιλλάνα ήταν ένα καθαρά ρυθμικό κομμάτι σε ράγκα hΑmsananda, από την παράσταση Shakuntala, του 1990, που η Λήδα χορογράφησε σε συνεργασία με τους Dhananjayans. Το κομμάτι κλείνει με μια επίκληση για την ευημερία όλων, σε ράγκα madiamavati. "Ας τιμηθούν αυτοί που κατέχουν τη βαθειά γνώση της μητέρας Σαράσβατι, προστάτιδα των τεχνών και της γνώσης. Είθε ο ευοίωνος Σίβα να μας απαλλάξει από μελλοντικές γέννες και ενσαρκώσεις πάνω στη γη γεμίζοντάς μας με την ευτυχία της πνευματικής απελευθέρωσης"

Μετά τα δύο χορευτικά, οι δύο δάσκαλοι αγκάλιασαν θερμά τη Λήδα και μίλησαν στο κοινό για τις ιδέες τους για το χορό, για τη σημασία που έχει η τέχνη καθώς και για τη Λήδα που γνώρισαν τα παλιά εκείνα χρόνια ως μαθήτρια και αργότερα καλλιτέχνη και συνεργάτιδα, και τώρα βλέπουν στο χώρο της, δασκάλα πιά. Μίλησε και η πρέσβειρα, δόθηκαν ανθοδέσμες και λουλούδια και, πριν προχωρήσουν όλοι για το μπουφέ που περίμενε στον πρώτο όροφο, η Λήδα ξενάγησε τους προσκαλεσμένους στο χώρο, δείχνοντας τις φωτογραφίες και τα άλλα ενθύμια της μητέρας της Σμάρως Στεφανίδου που καλύπτουν τους τοίχους του κλιμακοστάσιου, καθώς και τις αίθουσες. Οι μαθητές Μπάρατα Νάτυαμ που ήταν εκεί υπέβαλαν τα σέβη τους στους κορυφαίους καλλιτέχνες και δασκάλους, οι οποίου τους έδωσαν τις ευλογίες τους.

 
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

V.P. Dhananjayan και Shanta Dhananjayan

Είναι δυο καλλιτέχνες που έχουν αφιερώσει τη ζωή τους – ως χορευτές, χορογράφοι και δάσκαλοι - στην ανάπτυξη και την διάδοση της πανάρχαιας τέχνης του Ινδικού κλασικού χορού Μπάρατα Νάτυαμ. Πρόκειται για εξέχουσες προσωπικότητες του πνεύματος, με έδρα τους το Chennai στη νότια Ινδία, που έχουν τιμηθεί από το ινδικό κράτος με τον ανώτατο τίτλο Padmabhushan. Εδώ και έξι δεκαετίες, χορεύουν στην Ινδία και σ’όλο τον κόσμο, κι έχουν εκπαιδεύσει έναν τεράστιο αριθμό χορευτών. Παρ’όλο που κρατούν ζωντανή την παράδοση του Μπάρατα Νάτυαμ, έχουν επίσης εξερευνήσει νέα θέματα και νέες κινήσεις. Η Kalakshetra, ήταν η σχολή που δημιούργησε η Ρούκμινι Ντέβι και χάρη στην οποία αναβίωσε ο χορός στη Νότια Ινδία, μετά από την ύφεση στην οποία τον είχαν καταδικάσει οι Άγγλοι αποικιοκράτες. Ένας δάσκαλος της Kalakshetra, Chandu Panicker, ταξίδευε στην επαρχία ψάχνοντας για νεαρούς ταλαντούχους μαθητές. Ο Ο V.P. Dhananjayan, που γεννήθηκε το 1939 σε ένα χωριό της Κέραλα, γυιός δασκάλου, ήταν 14 ετών όταν τον επέλεξε για να έρθει να σπουδάσει χορό. Στην Kalakshetra πέρασε τα επόμενα 15 χρόνια της ζωής του σπουδάζοντας. Ήδη απ’ τα 16 του χρόνια, άρχισε να εμφανίζεται ως πρώτος χορευτής στις παραστάσεις από το 1955 ώς το ‘67. Εκεί γνώρισε τη μέλλουσα σύζυγό του, Shanta, κόρη πλούσιας οικογένειας με ρίζες από την Κέραλα και παιδί-θαύμα στο χορό, που σπούδαζε εκεί απ’ όταν ήταν 8 ετών και σύντομα άρχισε κι εκείνη να εμφανίζεται σε πρωταγωνιστικούς ρόλους.

Οι δύο νέοι χόρευαν συχνά μαζί στις παραστάσεις της σχολής και αργότερα κατόρθωσαν να πείσουν τις οικογένειές τους να τους παντρέψουν. Από τα τέλη της δεκαετίας του '60 άφησαν την Kalakshetra και άρχισαν να δημιουργούν δικές τους παραστάσεις, δημιουργώντας αίσθηση με τις νέες ιδέες και το νέο ρεπερτόριο που ανέπτυξαν.

Ο δυναμισμός του χορού τους, τα κοστούμια, ο συνδυασμός των αρσενικών και θηλυκών στοιχείων σε ειδικά χορογραφημένα ντουέτα, τούς έκαναν κάτι το μοναδικό και τους οδήγησαν και έξω από τα σύνορα της χώρας τους, παρουσιάζοντας τις χορογραφίες τους στις μεγαλύτερες σκηνές της υφηλίου. Εκτός από σόλο και ντουέτα, οι Dhananjayans έχουν δημιουργήσει και χορογραφήσει πολλές ομαδικές παραστάσεις.

Το 1968 ίδρυσαν τη δική τους ακαδημία χορού και μουσικής, Bharata Kalanjali, στο Chennai καθώς και το Bhaaskara στην Kerala όπου για ένα διάστημα έδιναν καλοκαιρινά μαθήματα. Οι υψηλές προδιαγραφές της διδασκαλίας, η προσήλωση στις αρχές της παράδοσης, η προσοχή στη λεπτομέρεια, και το πάθος για την τέχνη τους, που μετέδωσαν σε εκατοντάδες μαθητές ανά τον κόσμο, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στη διατήρηση και εξάπλωση της κλασικής παιδείας της τέχνης του Μπάρατα Νάτυαμ. Πάμπολλες οι διακρίσεις και τα βραβεία με τα οποία έχουν τιμηθεί: με αποκορύφωμα το Padmabhushan, την ύψιστη διάκριση που δίνεται σε καλλιτέχνες στην Ινδία, που τους απονεμήθηκε το 2009 από τον Πρόεδρο της Ινδικής Δημοκρατίας.

Χορευτικό βίντεο πρόσφατο(2014)


 

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

 


 

ΒΙΝΤΕΟ ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΚΔΗΛΩΣΗ

 


 

Μιά πλήρης παρουσίαση για τον ινδικό χορό γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο " Μπάρατα Νάτυαμ" που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529.




Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 29 Αυγούστου 2019