Λήδα Shantala

 


ΤΟ ΠΡΩΤΟ ARANGETRAM
στο Shantom



Νέλλη Ρουμελιώτη

16 Δεκεμβρίου 2006

 

προετοιμασία
Η Νέλλη Ρουμελιώτη, ολοκλήρωσε την εκμάθηση - θεωρητική και πρακτική - ενός πλήρους χορευτικού ρεπερτορίου Bharata Natyam (Marga) αποφοιτώντας με βαθμό ΑΡΙΣΤΑ. Σύμφωνα με το διεθνές syllabus του Bharata Natyam, είναι η πρώτη μαθήτρια της Λήδας Shantala η οποία, δίνοντας με επιτυχία το πρώτο δημόσιο ρεσιτάλ της –arangetram, στο Shantom, στις 16 Δεκεμβρίου 2006, κορύφωσε τις σπουδές της αποκτώντας τον τίτλο του επαγγελματία χορευτή.

Το arangetram ξεκίνησε τρεισήμιση ώρες πριν, με την τελετουργική προετοιμασία που περιλαμβάνει το χτένισμα της καταστόλιστης πλεξούδας, το παραδοσιακό μακιγιάζ, την τοποθέτηση των λουλουδιών και των κοσμημάτων στο κεφάλι (το κάθε κόσμημα με το δικό του συμβολισμό, όπως ο ήλιος και η σελήνη που τοποθετούνται στο δεξί και αριστερό ημισφαίριο αντίστοιχα), το ντύσιμο φυσικά, και τέλος το βάψιμο των ποδιών και των ακροδάχτυλων των χεριών με άλτα, την ειδική κόκκινη βαφή που βγαίνει από ένα λουλούδι.

 

Τη βραδιά ξεκίνησε η Λήδα Shantala που έκανε μιά πολύ συγκινητική εισαγωγή, συνδέοντας τη λέξη marga (δρόμος), με το δρόμο, με το ταξίδι που έκαναν χέρι-χέρι η ίδια και η μαθήτριά της, για τη μετάδοση των γνώσεων που και η ίδια η Λήδα πήρε κάποτε από τους δικούς τους δασκάλους.
Ακολούθησε μιά πολύ απλοποιημένη, λιτή εκδοχή της τελετής της ευλογίας και της παράδοσης, από το δάσκαλο, των κουδουνιών που η μαθήτρια θα φορέσει, για πρώτη φορά, στους αστραγάλους, σύμβολο της εισαγωγής της στον κόσμο των επαγγελματιών χορευτών.

Η καθαυτού παράσταση ξεκίνησε με tam-tam, alarippu, jattiswaram, shabdam, kaoutvam. Πριν από κάθε κομμάτι, η Λήδα Shantala έκανε μιά σύντομη εισαγωγή για να παρακολουθεί καλύτερα το κοινό περί τίνος πρόκειται.

ζarangetram

 

arangetram

Το κοινό απετελείτο κυρίως από γνωστούς και φίλους: μαθητές του Shantom και λάτρεις του ινδικού χορού, μαθήτριες της Νέλλης στον ανατολίτικο, η δασκάλα της στον ανατολίτικο Λίττα Πέτρου, ο καθηγητής της των μαθηματικών από το πανεπιστήμιο και πολλοί άλλοι. Ο σύζυγός της Νίκος, που τόσο της έχει σταθεί όλα αυτά τα χρόνια, μαγνητοσκοπούσε την παράσταση. Σεμνά, σε μιά γωνιά, κατακουρασμένη και πανευτυχής, η μητέρα της Νέλλης, ο αφανής ήρωας της βραδιάς, και δημιουργός των υπέροχων εδεσμάτων που κεράστηκαν στο διάλειμμα. Ένα κοινό ιδιαίτερα ζεστό, που την αγκάλιασε με ιδιαίτερη αγάπη. Μπορεί ορισμένοι απ'αυτούς να μην ήρθαν γιατί είναι λάτρεις του Μπάρατα Νάτυαμ αλλά μόνον για τιμήσουν τη Νέλλη, αλλά, από τα πρώτα της κιόλας κομμάτια, με κατάπληξη διαπίστωσαν πως επρόκειτο για ένα θέαμα πραγματικά υψηλότατης ποιότητας που θα άξιζε να παρουσιαστεί και σε ευρύτερη κλίμακα. Παρακολουθούσαν όλοι με ενδιαφέρον και χειροκροτούσαν με ενθουσιασμό, πολλές φορές ξαναφέρνοντας την καλλιτέχνιδα να υποκλιθεί για δεύτερη φορά στο τέλος του κάθε κομματιού. Η Λήδα, στην άκρη της σκηνής, συνόδευε με τα κύμβαλα.

Το δεύτερο μέρος ξεκίνησε με ένα δυσκολότατο, 25λεπτο Varnam, όλο εναλλαγές ρυθμών και ύφους, που έδωσε τη δυνατότητα στη Νέλλη να ξεδιπλώσει την πλούσια εκφραστική της γκάμα, ακολούθησε το τρυφερό, λυρικό bhajamana και, για φινάλε, μιά εκρηκτική, δεξιοτεχνική tillana. Στο τέλος τα χειροκροτήματα δεν έλεγαν να τελειώσουν, καθώς και τα σχετικά δάκρυα.

 


Αυτό που έκανε σε όλους εντύπωση ήταν πως η Νέλλη, που πρώτη φορά ανέβαινε στη σκηνή ως χορεύτρια μπάρατα νάτυαμ, και μάλιστα σε ένα ρεσιτάλ απαιτήσεων - μιάμιση ώρα χορογραφίες με τεράστια ποικιλία και δυσκολία, τεχνική και ερμηνευτική- όχι μόνον τα θυμήθηκε όλα και δεν δίστασε ούτε στιγμή, αλλά είχε και τον αέρα του επαγγελματία, ήταν άνετη, λαμπερή, εκφραστική, και έδειχνε ήδη μιά πολύ συγκεκριμένη καλλιτεχνική προσωπικότητα. Παρ'όλο που έφερε επάνω της όλη τη διδασκαλία της Λήδας Shantala, ήταν φανερό οτι δεν μαϊμούδιζε το στυλ της, αλλά ερμήνευε τα κομμάτια μέσα από τη δική της προσωπικότητα, που είναι πολύ διαφορετική (λιγότερο λυρική, πιό δυναμική και εκρηκτική) και πολύ έντονη.

Μιά πολλά υποσχόμενη αρχή λοιπόν, και μαζί μιά λύτρωση...
"Το έβλεπα ως δοκιμασία, και είχα πάρα πολύ άγχος", ομολογεί η ίδια. "Όμως τώρα που έγινε είμαι πολύ ευτυχισμένη". Ξέρει βέβαια πως για μια καλλιτέχνιδα, το arangetram είναι μόνον η αρχή, πως έχει πολλά άλλα margas να μάθει. Όμως με μιά δασκάλα όχι μόνον ικανότατη αλλά και τόσο αφοσιωμένη στο αντικείμενό της, όλο λαχτάρα να μεταλαμπαδιάσει τις γνώσεις της σε όποιον μοιράζεται την αγάπη της γι'αυτό, η Νέλλη ξέρει πως δεν έχει τίποτα να φοβάται, πως η Λήδα, που την στήριξε μέχρι σήμερα και την οδήγησε σ'αυτή τη στιγμή προσωπικής δικαίωσης, θα εξακολουθεί να την οδηγεί σε όλο και υψηλότερες κορυφές. "Σ'αγαπώ πάρα πολύ", της είπε στο τέλος, φιλώντας της το χέρι. Και θά'θελα να ξέρω ποιός από τους παρισταμένους έμεινε με στεγνά μάτια...

Εξ ίσου ευτυχισμένη η Λήδα, που μετά από τόσον αγώνα και θυσίες για την αναγνώριση και τη μετάδοση της τέχνης του χορού αυτού στην Ελλάδα, εκπαιδεύοντας τόσες και τόσες μαθήτριες, για πρώτη φορά έβλεπε τους κόπους τόσων χρόνων να στεφανώνονται με τόσο λαμπρή επιτυχία. Γιατί ο δρόμος του Μπάρατα Νάτυαμ δεν είναι απλός και ροδόσπαρτος, θέλει πολλή υπομονή, επιμονή και ταπεινότητα. Πολλοί τον ξεκινούν και λίγοι μόνον φθάνουν ώς το τέρμα. Ειδικά στην Ελλάδα, από το 1985 μέχρι το 2006, μόνον μία. Πώς να μην ήταν περήφανη η Λήδα Shantala τη μέρα εκείνη; Και μαζί της όλοι εμείς....

 
ΣΥΝΤΟΜΟ ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΟ

 
 

Η Νέλλη Ρουμελιώτη γεννήθηκε στην Αθήνα. Από 5 έως 12 ετών ασχολήθηκε με την ενόργανη γυμναστική. Συνέχισε με μπαλέτο, έπειτα φλαμένκο (όπου έχει αποκτήσει τα 5 πρώτα διπλώματα από τη Spanish Dance Society) και σύγχρονο χορό. Έκανε μαθήματα αρχαίου Ελληνικού χορού, δημιουργικής κίνησης και αυτοσχεδιασμού που εμπνέονται από την ελληνική ποιητική μυθολογική παράδοση βασιζόμενα στη μέθοδο της Ruby Ginner. Από το 1999 άρχισε σπουδές κλασικού ινδικού χορού Bharata Natyam με τη Λήδα Shantala. Το 2006 απόκτησε τον τίτλο της επαγγελματία χορεύτριας δίνοντας, το «arangetram» στο Shantom και παίρνοντας το επαγγελματικό δίπλωμα διδασκαλίας στον ινδικό κλασσικό χορό Bharata Natyam. Πηγαίνει συχνά στην Ινδία και κυρίως στο Τσένναϊ (Madras) της Νότιας Ινδίας, όπου παρακολουθεί μαθήματα χορού και έκφρασης (abhinaya).
Έχει διδάξει Bharata Natyam στο Shantom καθώς επίσης παραδοσιακό αιγυπτιακό χορό και αρχαίο ελληνικό χορό στο Shantom και σε άλλες σχολές.
Έχει πτυχίο Μαθηματικών από το Πανεπιστήμιο Αθηνών, στη συνέχεια απόκτησε Master Αστροφυσικής-Αστρονομίας-Μηχανικής από το Φυσικό τμήμα του Πανεπιστημίου Αθηνών και δεύτερο Master στη Στατιστική από το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών. Σήμερα είναι διδάκτωρ στο παραπάνω τμήμα.

Μιά πλήρης παρουσίαση για τον ινδικό χορό, τι είναι το arangetram κλπ γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο "Μπάρατα Νάτυαμ"
που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529.




Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 29 Ιουλίου 2024