Αβατάρες 

   

Συντελεστές
Μουσική σύνθεση:
Adyar Lakshman, V.P. Dhananjayan
Η ηχογράφηση έγινε στο Μαντράς
Χορογραφία:Νaradha Gana Sabha (Madras), Λήδα Shantala
Σκηνικό/Κοστούμια:
Λήδα Shantala
Εκτέλεση κοστουμιών:
Gopal
Φωτισμοί:
Λήδα Shantala

Ερμηνευτές
Λήδα Shantala, Philippa Λελούδα, Rodney Jacobs, Aθηνά Πιπέρη,
Γιάννης Παπανικολάου
Αφήγηση:
Σμάρω Στεφανίδου

Οι δέκα ενσαρκώσεις του Vishnu.

Σύμφωνα με το μύθο, ο Βίσνου κάθε φορά που η ταραχή απειλούσε τους ανθρώπους, κατέβαινε στον πλανήτη γη για να σώσει τους πιστούς του. Ενσαρκώθηκε έτσι δέκα φορές, Σε κάθε ενσάρκωσή του, αποπεράτωνε ένα ανώτερο κοσμικό σχέδιο, επαναφέροντας την ισορροπία στη γη.
Οι δέκα αυτές ενσαρκώσεις, Desha Avataras (δέκα αβατάρας) συμβολίζουν τα διαφορετικά στάδια βιολογικής και οντολογικής εξέλιξης του ανθρώπου, από τη σύλληψή του και την εμβρυακή του ηλικία μέχρι το θάνατό του. Αυτή η εξέλιξη δεν αφορά μόνο το φυσικό του σώμα. Οι μύθοι χρησιμοποιώντας πανανθρώπινα αρχέτυπα προσπαθούν να εξηγήσουν τη νοητική και ψυχολογική δομή του ανθρώπου που, υποκινούμενος από τις σκοτεινές δυνάμεις και παρορμήσεις του υποσυνείδητου, ξεχνά τη θεϊκή του φύση, χάνει το κέντρο του και βυθίζεται στα θολά νερά της αγωνίας και του φόβου, της προσκόλλησης και του πόνου, της έλξης και της απώθησης. Παλεύει ανάμεσα σε εσωτερικές αντιφάσεις, και οι αντιθετικές επιθυμίες που τον διχάζουν, τον βάζουν σε συνεχή εσωτερική αναμέτρηση ανάμεσα στο όχι και στο ναι. Όμως, αυτός που γεννήθηκε άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να ξεπεράσει το στάδιο του «εγώ», να δραπετεύσει από τη φυλακή του και να συνειδητοποιήσει μέσα του τον ευδαίμονα άνθρωπο της αγάπης, να ανακαλύψει το μυστικό της ζωής και να συνειδητοποιήσει την πραγματική, αιώνια φύση του πέρα από το θάνατο.

Οι πρώτοι τέσσερεις αβατάρας είναι ζωόμορφοι:
Matsya avatara
(με μορφή ψαριού),
Kurma avatara (με μορφή χελώνας)
Varaha avatara (με μορφή αγριογούρουνου),
Narasimha (με μορφή ανθρώπου και λιονταριού).
Από την ενδομήτρια ύπαρξή του ανθρώπου σε υγρό περιβάλλον (το ψάρι συχνά στη λαϊκή φαντασία των λαών αντιπροσωπεύει το σπέρμα), στο πρώτο στάδιο ύπαρξής του στο αέρινο περιβάλλον, στην παλαιολιθική εποχή των τεράστιων θηρίων, στον άνθρωπο-λιοντάρι, που συμβολίζει τον πνευματικό αναζητητή, που έχει εξισορροπήσει τη ζωώδη με την ανθρώπινη φύση του, βρίσκοντας έτσι τη δύναμη να νικήσει και τα πιό δύσκολα εμπόδια και τις δοκιμασίες που θα εμφανιστούν στο δρόμο του.
Οι επόμενοι έξι αβατάρας είναι ανθρωπόμορφοι:
Vamana avatara (ο νάνος),
Parasurama avatara (ο πολεμιστής με το πελέκι),
Rama avatara (Ράμα, ο ηρωικός πρίγκηπας του έπους της Ραμάγιανα, βλέπε παρακάτω),
Krishna avatara (ο μπλέ βοσκός με το φλάουτο που μαγεύει τις καρδιές και ήρωας του έπους της Μαχαμπάρατα),
Buddha avatara (ο Βούδδας - λέξη που σημαίνει ο φωτισμένος) και ο δέκατος,
Kalki avatara, τελευταία ενσάρκωση, που θα έρθει πάνω σε άσπρο άλογο κρατώντας πύρινη ρομφαία...

ΑΠΟ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

1.Μάτσια Αβατάρα
(Στην πρώτη ενσάρκωσή του, ο Βίσνου πήρε τη μορφή ψαριού, που συχνά στη λαϊκή φαντασία των λαών, αντιπροσωπεύει τη γενετήσια δύναμη, το σπέρμα).

Μέσα στο βάθος των αιώνων, ο φύλακας των τεσσάρων Βεδών, των πανάρχαιων ιερών κειμένων, σε μιά στιγμή αποκοιμήθηκε.
Τότε, μέσα από τα ταραγμένα νερά, ξεπετάχτηκε ένα τέρας,
που του έκλεψε τα κείμενα, έτρεξε και τά ’κρυψε στο βάθος του ωκεανού.
Όμως εσύ, θείε άρχοντα του κόσμου, ω μεγάλε Jagat Disha,
εσύ που ενώ ζεις μέσα στον κόσμο νίκησες την ύλη,
πήρες τη μορφή γιγάντιου ψαριού,
και μετά από τρομερή πάλη, σκότωσες το δαίμονα
και, μεταφέροντας τις Βέδες πάνω στα πτερύγιά σου,
τις έφερες πίσω στους ανθρώπους.

2.Κούρμα Αβατάρα
(Ο μύθος της τεράστιας χελώνας που σώζει τον κόσμο κουβαλώντας τον πάνω στο καύκαλό της είναι παγκόσμιος,- τον βρίσκουμε μέχρι και στα βάθη της αφρικανικής ζούγκλας-, και συχνά συμβολίζει τον πλακούντα που προστατεύει το έμβρυο).

Μιά άλλη φορά, οι θεοί και οι δαίμονες αποφάσισαν να ενώσουν τις δυνάμεις τους για να βγάλουν μέσα από τον ωκεανό το νέκταρ της αθανασίας.
Πήραν λοιπόν ένα τεράστιο βουνό,
τύλιξαν γύρω του ένα φίδι
και, τραβώντας οι μισοί από τη μιά και οι άλλοι από την άλλη,
άρχισαν να ανακατεύουν τα νερά.
Όμως, τι τρομερό! Το βουνό άρχισε να βυθίζεται.
Τότε όμως εσύ, ω μεγάλε άρχοντα του κόσμου,
πήρες τη μορφή χελώνας,
βούτηξες στα βαθειά νερά
και σήκωσες πάνω στο καύκαλό σου το βουνό.

3. Βάραχα Αβατάρα
(Ο αγριόχοιρος αντιπροσωπεύει την παλαιολιθική εποχή των τεράστιων ζώων, όπως και την πρώτη μορφή του ανθρώπου που ζεί σε αέρινο περιβάλλον μετά τη γέννησή του).

Μιά φορά που ο Μπράμα κοιμόταν μέσα στους γαλαξίες,
κρατώντας τον πλανήτη μέσα στα χέρια του,
ένα δαιμόνιο άρπαξε το σύμπαν από τα χέρια του
και το βύθισε στα έγκατα της γης.
Τότε εσύ πήρες τη μορφή αγριόχοιρου,
με τα δόντια σου έσκαψες βαθειά
και έβγαλες τον κόσμο έξω στους αιθέρες.
Το σύμπαν που άστραφτε πάνω στους λευκούς σου χαυλιόδοντες
έμοιαζε σα μιά μικρή κουκκίδα, σαν τα μαύρα στίγματα που βλέπουμε πάνω στο ασημένιο φεγγάρι,
και μου θάμπωσε τα μάτια.
Ώ, σε σένα αφιερώνω τους ψαλμούς μου, μεγάλε άρχοντα της ζωής.

4. Ναρασίμχα αβατάρα
(Ο άνθρωπος-λιοντάρι συμβολίζει τον ισορροπημένο άνθρωπο, που έχει εναρμονίσει τη ζωώδη του κατάσταση με την ανώτερη φύση του, και έχει έτσι αποκτήσει τη δύναμη που του χρειάζεται για να νικήσει τα εμπόδια που θα εμφανιστούν στο δρόμο της πνευματικής του περιπέτειας).

Αργότερα έζησε ένας μισαλλόδοξος βασιλιάς,
που ήθελε όλοι οι υπήκοοί του να τον λατρεύουν σα θεό, αλλοιώς τους θανάτωνε.
Ο βασιλιάς αυτός, μετά από μεγάλες νηστείες και σωματικές στερήσεις,
είχε αποκτήσει από τους θεούς μιά μεγάλη δύναμη, να είναι πάντα αήττητος.
Κανείς δεν μπορούσε να τον νικήσει, ούτε με μορφή ανθρώπου, ούτε με μορφή ζώου. Ούτε τη μέρα, ούτε τη νύχτα,
ούτε μέσα, ούτε έξω.
«Έ, συ», λέει μιά μέρα στο γυιό του, που αρνιόταν να τον λατρέψει ως θεό, «αυτός ο Βίσνου, ο θεός που λες ότι είναι ανώτερος από μένα, πού βρίσκεται, έ;» «Να με συμπαθάς, πατέρα, βλέπεις αυτή τη μεγάλη κολώνα; Εκεί μέσα κρύβεται» «Χα, αυτό θα το δούμε».
Και, παίρνοντας ένα μεγάλο ρόπαλο, δίνει μιά στην κολώνα.
Ένα τρομερό θηρίο βρήκε από μέσα, μισό λιοντάρι μισό άνθρωπος,
που τον κυνήγησε μέχρι το κατώφλι της πόρτας,
και την ώρα που η νύχτα συναντιέται με τη μέρα, τον ξέσκισε με τα νύχια του.

5. Βάμανα αβατάρα

Ώ σε σένα προσφέρω ροδοπέταλα
εσένα που σαν νάνος εμφανίστηκες για πέμπτη φορά
μπροστά στον Μπάλι, τον τρανό άρχοντα του κάτω κόσμου,
που βασάνιζε τους γήινους.
«Τι θέλεις;», του λέει ο άρχοντας.
«Ά, τίποτα το σπουδαίο, βασιλιά μου, νά, τρία πόδια γης μοναχά, νά ’σαι δοξασμένος για πάντα, μεγάλη η χάρη σου».
«Μπορείς να τα έχεις».
Τότε εσύ, πήρες την παγκόσμια μορφή σου:
με ένα βήμα, κάλυψες όλη τη γη, με το δεύτερο την ατμόσφαιρα.
«Το τρίτο μου βήμα, βασιλιά, πού να το βάλω;»
« Ω θεέ μου, νά εδώ βάλτο, πάνω στο κεφάλι μου, να με λυτρώσεις!»

(Ο νάνος συμβολίζει την εξυπνάδα, το νού, που ο αναζητητής με δεξιοτεχνία θα πρέπει να εκμηδενίσει, για να μπορέσει να απαλλαγεί από την εσωτερική καταπίεση και να βρει το μεγάλο, βαθύ του εαυτό).

6. Παρασουράμα Αβατάρα

Κάποτε οι Kshatriyas, που ανήκαν στην κάστα των πολεμιστών,
είχαν ξεφύγει από τον πνευματικό δρόμο
και με την αλαζονεία τους καταπίεζαν τους ανθρώπους.
Όμως αυτοί οι ατρόμητοι,
λύγισαν κάτω από τη δύναμη του θυμού του Parashurama,
του ανθρώπου με τις δυνατές συγκινήσεις.

7. Ράμα Αβατάρα

Όταν ο καταχθόνιος άρχοντας της Λάνκα,
ο τρομερός Ράβανα, με τα δέκα κεφάλια,
απέκτησε απειλητική δύναμη,
τότε από κοιλιά γυναίκας ήρθες στη γη ως Ράμα.
Αγνός, άσπιλος, εγκεφαλικός.
Για σένα και τα κατορθώματά σου γράφτηκε το μεγαλειώδες έπος της Ραμάγιανα. Όταν βρισκόσουν μέσα στο δάσος,
μαζί με την υποδειγματική σύντροφό σου τη Σίτα,
ο Ράβανα, ο δαίμονας βασιλιάς της Λάνκα, τρελλά ερωτευμένος μαζί της,
και χρησιμοποιώντας μαύρη μαγεία,
την έκλεψε και την πήρε μαζί του.
Με τη βοήθεια του στρατού των πιθήκων,
ήρθες στη Λάνκα, μονομάχησες με το Ράβανα και έδωσες τέλος στη ζωή του.

8. Μπαλαράμα Αβατάρα
(Μερικές φορές, όπως εδώ, στη θέση του Κρίσνα αναφέρεται ο αδελφός του, Μπάλαράμα.)

Για να διδάξεις τα μυστήρια της καρδιάς και της αγάπης,
ήρθες την όγδοη φορά ως Balarama.

9. Buddha Avatara

Την εποχή που η σπονδή των ζώων στην ιερή φωτιά είχε καθιερωθεί,
κατέβηκες στη γη ως Βούδας.
Ήρθες να διδάξεις την ισότητα όλων των πλασμάτων
και να δώσεις σε όλους τους ανθρώπους
το φωτεινό παράδειγμα της δυνατότητας για πνευματική απελευθέρωση
από τα δεσμά της ύλης και του πόνου.

10. Kalki Avatara
(Η ινδική θρησκεία υποστηρίζει ότι κατά τη διάρκεια της δέκατης ενσάρκωσής του θα επέλθει η καταστροφή αυτού του κύκλου του πολιτισμού και θα μπούμε σε μιά καινούργια εποχή της ανθρωπότητας).

Η δέκατη παρουσία σου ανάμεσά μας, ακόμη δεν έγινε.
Λένε οι γραφές ότι θα εμφανιστείς τρομερός,
πάνω σε άσπρο άλογο,
κρατώντας πύρινη ρομφαία,
καταστροφικός, σωτήριος,
και το όνομά σου θα είναι Κάλκι.



Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 10 Aυγούστου 2009