Σενάριο: Λήδα Shantala, Νίκος Σακαλίδης, Ματίνα Μόσχοβη Χορογραφίες, Σημειολογική επεξεργασία: Λήδα Shantala Σκηνοθεσία: Νίκος Σακαλίδης Μουσική σύνθεση: Ross Daly Σκηνικά/Κοστούμια: Αφροδίτη Κουτσουδάκη Κατασκευή κοστουμιών και αξεσουάρ: Guy Matis Φωτισμοί: Ελευθερία Ντεκώ Ακούγονται αποσπάσματα από την Περσεφόνη του Γιάννη Ρίτσου και το Έρωτας και Ψυχή της Ματίνας Μόσχοβη (κείμενο βασισμένο στο Χρυσό Γάϊδαρο ή οι Μεταμορφώσεις του Απουλήιου
Διανομή
Ψυχή: Λήδα Shantala Περσεφόνη: Ματίνα Μόσχοβη Έρωτας-Πλούτωνας:Γιώργος Μελογιαννίδης Τα ντουέτα της Ψυχής και του Έρωτα χορογραφήθηκαν από κοινού, ενώ τα σόλο του Γιώργου Μελογιαννίδου από τον ίδιο. Μουσικοί: Ross Daly: ραμπάμπα, ρεμπάμπ, σιτάρ, λαούτο, λύρα, κεμαντσέ, σάζι, κεμεπσέλλο Sri Kant Mishra: pakhawaj Λευτέρης Μητρόπουλος: τάμπλα, νταούλι Αιμιλία Μπουρίτη: κύμβαλα, ταμπούρα
Σημείωμα του σκηνοθέτη
Το Φως της Σκιάς στηρίζεται στη σύνθεση δύο αρχαιοελληνικών
μύθων: ο ένας είναι ο μύθος της Περσεφόνης και ο άλλος ο νεοπλατωνικός
της Ψυχής και του Έρωτα όπως μας τον παραδίδει ο Απουλήιος
στον Χρυσό Γάϊδαρο. Η συνάντηση των δύο μυθικών ηρωίδων στον
Άδη υπήρξε το κέντρισμα για τη δημιουργία αυτού του θεάματος.
Οι δύο γυναίκες ξετυλίγουν το νήμα των αναμνήσεών τους, συνομιλούν,
εκφράζονται, μονολογούν, η κάθε μία με το δικό της εκφραστικό
τρόπο. Η μία προκαλεί το ξεδίπλωμα των εμπειριών της άλλης
και οι δυό τους ανατρέχουν με νέα διάθεση στο παρελθόν τους,
ανακαλύπτοντας κάποιες κοινές τους ρίζες. Πρόκειται για έναν
ελεύθερο διάλογο ανάμεσά τους, που την ποιητικότητά του επωμίζονται
από τη μιά οι λέξεις και από την άλλη ο χορός.
Η Περσεφόνη, χρησιμοποιώντας ως επί το πλείστον αποσπάσματα
από τον ομώνυμο ποιητικό μονόλογο του Ρίτσου, επανεξετάζει,
ώριμη πιά, την πορεία της για τη δικαίωση, και παράλληλα καθοδηγεί
έμμεσα την Ψυχή, που οι δοκιμασίες της τελειώνουν με την επίσκεψή
της στον Άδη, να συνειδητοποιήσει την ολοκλήρωσή της που πλησιάζει.
Σ’αυτό το διάλογο εμφανίζεται εμβόλιμα το αρσενικό στοιχείο
με τρείς μορφές: του Έρωτα, που τον ανακαλεί η Ψυχή, του Πλούτωνα,
που τον συνθέτει η Περσεφόνη, και του Έρωτα-Πλούτωνα, που
παίρνει υπόσταση στην τελική σκηνή της ολοκλήρωσης.
Νίκος Σακαλίδης
Σημείωμα της χορογράφου
Από παιδί μέχρι σήμερα με έχουν απασχολήσει μερικά υπαρξιακά ερωτήματα
τα οποία θεωρώ καθοριστικά. Ο χορός είναι η πιό ολοκληρωμένη
έκφρασή μου, και συγχρόνως διαδικασία ανακάλυψης του εαυτού
μου.
Οδηγός στη χορογραφική μου δραστηριότητα είναι η ώθηση για
εξέλιξη. Όπως λέει και ο Γιάννης Ρίτσος: «...το φως είναι απογυμνωτικά απροσπέλαστο, όλα τα δείχνει και όλα τα κρύβει, αλλάζει κάθε τόσο, δεν προφταίνες: αλλάζεις».
Κι έτσι, από χρόνο σε χρόνο, διαφοροποιούμαι, και αναπόφευκτα αλλάζουν και οι καλλιτεχνικοί μου στόχοι.
Το σώμα και ο λόγος είναι δύο πεδία έκφρασης και έρευνας εξ
ίσου σημαντικά, που διέπονται από νόμους διαφορετικούς. Υπάρχουν
εμπειρίες καθαρά σωματικές: η γέννηση, ο οργασμός, ο θάνατος.
Οι ίδιες όμως εμπειρίες, όταν διαμορφώνονται από τη συνείδηση,
περνούν στο λεκτικό επίπεδο.
Λόγος και κίνηση, ποιά είναι τα όριά τους; Κάποιες στιγμές,
απλώς σωπαίνουν και ρέουν μέσα μου. Η κίνηση σύσπαση, ως αναγκαιότητα
σωματική, έκφραση του ασυνείδητου, αντίδραση-προσαρμογή στις
διαφορετικές στιγμές, μήπως και αυτή απλώς σωπαίνει όταν το
σώμα και το πνεύμα εκφράζουν δομημένες κινήσεις αισθητικής
και ομορφιάς; Η εικόνα υπάρχει μέσα στον ήχο. Ο ήχος δονείται
μέσα στην εικόνα. «Άκου να δείς», λέμε. Ο ρυθμός σταματάει
ποτέ; Πού οδηγεί;
Ο μύθος υπόκειται στο νόμο του χρόνου και του χώρου; Η Ψυχή,
η Περσεφόνη, ο Έρωτας, ο Πλούτωνας, των ελληνικών μύθων, το
Μίνα, το Atma, ο Κama, ο Purusha στα γιόγκικα χειρόγραφα,
το Moukissi, το Mombwiri στη φυλή των πυγμαίων του Γκαμπόν
δεν έχουν διαβατήριο: αισθάνομαι οτι είναι συμπυκνωμένη οικουμενική
ενέργεια.
Η τέχνη του Μπάρατα Νάτυαμ και η σύγχρονη χορευτική έκφραση
είναι διαφορετικοί εκφραστικοί τρόποι της ψυχής, όπως το τρέμουλο
και ο σπασμός είναι και αυτά αποτέλεσμα εσωτερικής αναγκαιότητας.
Για μένα η σύνθετη τέχνη του Μπάρατα Νάτυαμ δεν έχει ιστορία
άλλη από την ιστορία του ανθρώπου – όπως άλλωστε και όλες
οι τέχνες. Από τα βάθη των αιώνων έρχεται φορτσμένη με το
παρελθόν μας, καταθέτει σοφία, γνώση των σχέσεων του ανθρώπου
με το σύμπαν, όπως και τις εσωτερικές αντιστοιχίες αυτών των
σχέσεων. Συλλαμβάνει τον άνθρωπο σύνθετα, ως σώμα, ψυχή και
πνεύμα, και μ’αυτή την πολυδιάστατη αισθητική, δημιουργεί
τη χορευτική γραφή ως μέσον εξέλιξης και αυτογνωσίας.
Το μύθο Έρωτας και Ψυχή είχα επιθυμήσει να τον χορογραφήσω
πριν πολλά χρόνια, όταν ακόμα ζούσα στην Ινδία. Το κείμενο
του Γιάννη Ρίτσου Περσεφόνη μου αποκαλύφθηκε τελευταία, και
το συνέλαβα ως δοκίμιο ψυχολογίας και φιλοσοφίας με διαστάσεις
μεταφυσικές.
Εμπιστεύθηκα το σώμα μου και το πνεύμα μου, την έμπνευση που
μου προσέφεραν οι μύθοι, η μουσική και οι συνεγάτες
μου για να χορογραφήσω Το Φως της Σκιάς. Η σκηνή είναι ένα
εργαστήριο έρευνας και πειραματισμού. Τίποτε δεν είναι τελειωμένο.
Λήδα Shantala
Μυθολογικά στοιχεία
Ψυχή
Σύμφωνα με τον Πλάτωνα, η ψυχή είναι δισυπόστατη.
Ως αθάνατη, μετέχει του κόσμου των «ιδεών», των θεών. Συγχρόνως,
εμπλέκεται στον υλικό κόσμο και ενσαρκώνεται, ως απαραίτητη
προϋπόθεση της συνειδητοποίησης και τελειοποίησής της.
Ως άνθρωπος, εκφράζεται μέσα από ένα σώμα, για να κινείται
και να υπάρχει πάνω στη γη, ενώ ως αθάνατη έχει φτερά, για
να περιπλανιέται στον αιθέρα ακολουθώντας τους θεούς, και
εκεί στην άκρη του ουρανού, γεύεται τη θεία ουσία, θαυμάζει
το υπέρτατο ον και ατενίζει περιοχές του σύμπαντος που ο
ανθρώπινος νους της δεν μπορεί να συλλάβει.
Ο έρωτας και η φιλοσοφία είναι τα μέσα για την εξέλιξή της,
που θα εμπνεύσουν τον καλυμμένο με πέπλα άγνοιας νου της
να θυμηθεί τη θεία του φύση και να επιθυμήσει να ανυψωθεί.
Για να τελειοποιηθεί, αλλάζει μορφές, περνάει δοκιμασίες,
και επισκέπτεται διάφορες περιοχέςτης γης και του Άδη.
Το ωραίο, το καλό και το σοφό, είναι οι οδηγοί της σ’αυτές
τις περιπλανήσεις της πριν από το «γνώθι σαυτόν».
Έρωτας
Εμπνευστής και στήριγμα της ψυχής είναι ο έρωτας, ο γιός της νύχτας,
αυτός οδηγεί όλα τα πλάσματα στο φως και φανερώνει τα αόρατα.
Τα βέλη του πλήττουν την ψυχή που κυριεύεται από μανία,
όμοια με τη μανία των ποιητών και των μάντεων. Η ένωση μαζί
του και η παραγόμενη ερωτική θερμότητα λειώνουν τις συμφύσεις,
στο ύψος των ώμων, που εμποδίζουν το φτέρωμά της να αναπτυχθεί,
κάνοντας την ψυχή να υποφέρει.
Η ερωτική εμπειρία δυναμώνει την ψυχή για να αντιμετωπίσει
τις πιό σκοτεινές περιοχές του εαυτού της στον Άδη και να
οδηγηθεί στη μακαριότητα.
Τα πρωτογενή ερμαφρόδιτα όντα
Η επιθυμία για ένωση προέρχεται από τη διχοτόμηση των πρωτογενών
ερμαφρόδιτων όντων από τον Δία όταν εναντιώθηκαν στους θεούς.
Η ενθύμηση της πρωταρχικής ενότητας και ο πόνος του χωρισμού,
τούς ωθεί ακατάπαυστα στην αναζήτηση του άλλου τους μισού.
Περσεφόνη
Η θεά, γνωστή και ως Κόρη, γεννήθηκε από τον Δία και τη
Δήμητρα και, κατά τον Πλάτωνα, ένα από τα ονόματά της, Φερέπαφα,
δηλώνει τη σοφία που κατέχει και παρέχει στις ψυχές μέσω
της επαφής τους με την κίνηση.
Η κίνηση, που συνδυάζεται άμεσα με τη ζωή, είναι αφ'ενός
μεν η ίδια η έκφραση της ζωής, αφετέρου δε η κυριότερη πηγή
μάθησής της στη γη. «Ό,τι δεν κινείται από μόνο του είναι
αθάνατο».
Η Περσεφόνη συμβολίζει τις ανθρώπινες ψυχές που πρέπει να
ταξιδέψουν, να ζήσουν πάνω στη γη, να κατέβουν στον Άδη,
για να μάθουν τα μυστικά του και να εξελιχθούν.
Μονογενής αποκαλείται από τον Ορφέα, διότι, όπως λέει ο
Πρόκλος, η κόρη προΐσταται ως ηγεμών των εγκοσμίων και των
μονογενών όντων –των ανθρώπων- δηλαδή αυτών που διαθέτουν
λογικό.
Άδης
Αδελφός του Δία, ή μιά άλλη, καταχθόνια, όψη του, είναι
ο Άδης: ο αόρατος θεός, ο νυχτερινός ήλιος, το εσωτερικό
φως, ο γνωρίζων τα πάντα (Αΐδης – Ειδέναι), ο κατοικών στο
παλάτι – σώμα (Αϊς).
Ως Πλούτων, παρέχει στους θνητούς τα αγαθά του υπόγειου
βασιλείου του και στους εκπαιδευμένους μέσω της φιλοσοφίας
επισκέπτες του, μυστικές γνώσεις.
Η λέξη Άδης δηλώνει συγχρόνως διαφορετικές περιοχές: τιμωρίας,
κάθαρσης, ευδαιμονίας, όπου οδηγούνται οι ψυχές, αφού κριθούν
ανάλογα με τις αρετές τους.
Η εμπειρία του Άδη φαίνεται να είναι το απαραίτητο πέρασμα
που οδηγεί στην πόρτα των θεών.
Πηγές
Πλάτων: Συμπόσιο, Κρατύλος, Φαίδρος.
Πρόκλος: Σχόλια επί του «Τιμαίου"
Κριτικές
«Χάρη στην αυτοδύναμη και ολοκληρωμένη καλλιτεχνική της προσωπικότητα, απόσταγμα κληρονομιάς, από μεν τη μητέρα της Σμάρω Στεφανίδου του θεατρικού ενστίκτου κι από τον πατέρα της Βάσο Σεϊτανίδη της μουσικής ευαισθησίας, έχει κατορθώσει να μετουσιώσει τα εκάστοτε ερεθίσματά της σε δημιουργίες αυθεντικές, προκαλώντας στο κοινό της ανάλογα συναισθήματα.
Σχεδόν όλα της τα έργα, σ’άλλο περισσότερο, σ’άλλο λιγότερο, η φιλοσοφική διάσταση υλοποιείται με διάφορες μορφές, που στο βάθος όλων δεσπόζει η υπαρξιακή αγωνία. Αλλά η Σάνταλα δεν σταματάει εκεί. Απώτερος σκοπός της είναι η σύζευξη, όχι μόνο των ινδικών κινησιολογικών στοιχείων με την αρχαία ελληνική μυθολογία, αλλά και του ανατολίτικου μυστικισμού με τη δυτικοευρωπαϊκή σκέψη.
«Όποιος ψάχνει την Αλήθεια, θα τη βρεί στο ίδιο πηγάδι». Αυτό είναι το ουσιαστικό μήνυμα που αναμεταδίδεται από το έργο της δημιουργού, εκφράζοντας συγχρόνως και τον άμεσο προβληματισμό της.» Μίρκα Δημητριάδη-Ψαροπούλου ΕΛΕΥΘΕΡΟΤΥΠΙΑ , 25/6/1994
«Τέλος, η μοναδική «εξωτική» μας Λήδα Σάνταλα παρουσιάστηκε στο τελείως ακατάλληλο για χορό, αλλά κεντρικότατο και κλιματιζόμενο θέατρο Κ. Παξινού (Σινεάκ). Στη φετινή της εκδήλωση συμμετείχαν δύο εκλεκτοί καλλιτέχνες: ο εξαιρετικός πρώτος χορευτής της Λυρικής Σκηνής Γιώργος Μελογιαννίδης και ο πολύ δικός μας πιά Ρος Ντέηλυ. Η σκηνή εξέθεσε τους περφόρμερς και την ανανεωτική προσπάθεια της Σάνταλα να συνδυάσει την Περσεφόνη του Ρίτσου με τον Μπάρατα Νάτυαμ, την παντομίμα με το λόγο, τη δυτική με την ανατολική κινησιολογική έκφραση σε ένα πολυθέαμα με τίτλο Το φως της Σκιάς. Ενδιαφέρον πείραμα που αποδεικνύει οτι η Λήδα ψάχνει και ψάχνεται. Όλα αυτά κάπου θα οδηγήσουν.» Ανδρέας Ρικάκης, ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ, 4 Ιουνίου 1994