Από την ινδική πνευματική παράδοση του ταντρισμού γεννήθηκαν οι μούντρα, οι στάσεις που όχι μόνο μας δίνουν σωματική ευεξία, αλλά και βοηθούν στην εσωτερική μας μεταμόρφωση. Από την ίδια παράδοση προέρχονται και οι πρακτικές της αφύπνισης των τσάκρα, των ενεργειακών κέντρων του σώματος. Χρονικά η γέννησή τους συμπίπτει με τον ευρωπαϊκό Μεσαίωνα και από τότε μέχρι την εποχή μας οι μούντρα και οι πρακτικές ενεργοποίησης των τσάκρα συμπορεύονται με τη γιόγκα, που διδάσκει τον αυτοέλεγχο του νου και του σώματος. Μερικές από αυτές τις μούντρα που σας παρουσιάζουμε εδώ γίνονται μόνο με τα χέρια, κάνοντάς τα να λειτουργήσουν σαν κεραίες που μπορούν να συλλάγουν την ενέργεια και να τη διοχετεύσουν αρμονικά στο σώμα, εξισορροπώντας μαζί και την ψυχή.
Η απόκρυφη ινδική φυσιολογία διδάσκει ότι το ανθρώπινο σώμα διατρέχεται από τη ζωτική ενέργεια την πράνα, που εξαπλώνεται σε όλα τα βασικά τσάκρα, από το πρώτο, το ριζικό, που βρίσκεται στη βάση της σπονδυλικής στήλης, μέχρι το έβδομο, το τσάκρα του στέμματος, στην κορυφή του κεφαλιού. Τα πέντε από τα εφτά τσάκρα έχουν τις αντιστοιχίες τους στα δάχτυλα του χεριού και ταυτόχρονα στα πέντε βασικά στοιχεία της φύσης: τη Γη, το Νερό, τη Φωτιά, τον Αέρα και τον Αιθέρα.
Το πρώτο τσάκρα αντιστοιχεί στο στοιχείο της Γης και σε αυτό συγκεντρώνονται οι δυνάμεις που ενεργοποιούν το στομάχι, τη χολή και το πάγκρεας, αλλά πάνω απ' όλα το σκελετικό και το μυϊκό σύστημα, την πιό γήινη συνιστώσα του ανθρώπου. Από τα δάχτυλα του χεριού σε αυτό το τσάκρα αντιστοιχεί ο παράμεσος.
- Το δεύτερο τσάκρα, που έχει έδρα την πύελο, συνδέεται με το στοιχείο του Νερού και καθορίζει τα συναισθήματά μας αλλά και την ισορροπία των σωματικών υγρών (αίμα, χολή, ουρία). Σχετίζεται και με τη σεξουαλικότητα και αντιπροσωπεύεται από το μικρό δάχτυλο.
- Το τρίτο, το τσάκρα του ομφαλού, συνδέεται με τη Φωτιά και επιδρά στο λεπτό έντερο και στην καρδιά. Είναι το τσάκρα της αντικειμενικής αντίληψης, που βοηθά να συμφιλιωθεί το θάρρος με την ανοχή. Το δάχτυλο που του αντιστοιχεί είναι ο αντίχειρας.
- Το τέταρτο, το τσάκρα της καρδιάς, συνδέεται με τον Αέρα και κυριαρχεί στο παχύ έντερο και στο νευρικό σύστημα. Επηρεάζει τη συνολική ισορροπία της προσωπικότητας και χαρίζει την ικανότητα της συμπόνοιας. Αντιστοιχεί στο δείκτη.
- Το πέμπτο, το τσάκρα του λαιμού, συνδέεται με το στοιχείο του Αιθέρα και κυριαρχεί στο θυρεοειδή και στο άνω αναπνευστικό σύστημα. Είναι το τσάκρα της επικοινωνίας, της γλώσσας, της νοημοσύνης, της διαίσθησης, της αυτογνωσίας. Αντιστιχεί στο μέσο.
Οι μούντρα (η λέξη στα σανσικριτά σημαίναι "σφραγίδα" αλλά και "χειρονομία") επιδρούν σε διάφορα ενεργειακά επίπεδα της προσωπικότητάς μας, καθώς είναι τα κλειδιά που ανοίγουν τις πόρτες της εσωτερικής μεταμόρφωσης.
Υπάρχουν κινήσεις του ενός χεριού (asamyuta-hasta) και κινήσεις γιατα δύο χέρια μαζί (samyuta-hasta).
|
Κινήσεις
του ενός χεριού |
|
Κινήσεις
και των δύο χεριών μαζί |
|
1.
PATAKA (σημαία)
2. TRIPATAKA (τριπλή σημαία)
3. ARDHAPATAKA (μισή σημαία)
4. KARTARI MUKHAA
5. MAYURA (παγώνι)
6. ARDHACHANDRA (μισοφέγγαρο)
7. ARALA (λυγισμένο)
8. SUKATUNDA (ράμφος παπαγάλου)
9. MUSTI (γροθιά)
10. SHIKHARA (κορυφή)
11. KAPITTHA (ένα ινδικό φρούτο)
12. KATAKAMUKHA (άνοιγμα για βραχιόλι)
13. SUCHI
14. CHANDRAKALA (φως του φεγγαριού)
15. PADMAKOSHA (μπουμπούκι λωτού)
16. SARPASHIRSHA (κουκούλα φιδιού)
17. MRAGASHIRSHA (κεφάλι ελαφιού)
18. SIMHAMUKHA (πρόσωπο λιονταριού)
19. KANGULA
20. ALAPADMA
21. CHATURA
22. BHRAMARA (μέλισσα)
23. HAMSASYA (ράμφος κύκνου)
24. HAMSAPAKSHA (φτερό κύκνου)
25. SAMDAMSHA (πένσα)
26. MUKULA (μπουμπούκι)
27. TAMRACHUDA (κόκκορας)
28. TRISHULA (τρίαινα)
|
|
1.
ANJALI
2. KAPOTA
3. KARKATA
4. SWASTIKA
5. DOLA
6. PUSHPAPUTA
7. UTSUNGA
8. SHIVALINGA
9. KATAKAVARDHANA
10. KARTARISVASTIKA
11. SHAKATA
12. SHANKHA
13. CHAKRA
14. SAMPUTA
15. PASHA
16. KEELAKA
17. MATSYA
18. KURMA
19. VARAHA
20. GARUDA
21. NAGABANDHA
22. KHATVA
23. BHERUNDA
24. AVAHITHA
|
|
|
|
ARDHAPATAKA
|
TRIPATAKA
|
|
|
HAMSASYA
|
SHIKHARA
|
|
|
|
Μιά χειρονομία (hasta) μπορεί να σημαίνει περισσότερα από 30
διαφορετικά πράγματα, άσχετα μεταξύ τους
Η χειρονομία pataka, παραδείγματος χάριν, όπου όλα τα δάχτυλα είναι ίσια και κολλημένα μεταξύ τους, ενώ ο αντίχειρας είναι λυγισμένος σαν τόξο προς τα έξω, μπορεί να δείχνει τη ζέστη, τη βροχή, ένα πλήθος από άντρες, τη νύχτα, ένα δάσος, ένα άλογο, ή ένα σμήνος πουλιών που πετά.
Το χέρι σε pataka, αν λυγίσουμε το τρίτο (μεσαίο) δάχτυλο γίνεται (tripataka) και μπορεί να σημαίνει μιά κορώνα, τον κορμό ενός δέντρου με τα κλαδιά του, τη φωτιά, ένα περιστέρι, το γάμο, μιά πόρτα ή ένα βασιλιά.
Η ala padma (λωτός) μπορεί να σημαίνει έναν ανθισμένο λωτό, αλλά και το πρόσωπο, την πανσέληνο, την ομιλία.
Στην karkata («καβούρι»), μιά από τις χειρονομίες των δύο χεριών, τα δάχτυλα των χεριών είναι πλεγμένα μαζί, και αυτό μπορεί να συμβολίζει την κερήθρα, το χασμουρητό μετά τον ύπνο, ή
ένα κοχύλι.
Φυσικά, για καθεμιά από αυτές τις διαφορετικές σημασίες, η hasta συνδυάζεται με διαφορετική στάση του σώματος ή κίνηση.
Επίσης υπάρχουν κωδικοποιημένες στάσεις σε συνδυασμό με χειρονομίες που συμβολίζουν διάφορους θεούς, ήρωες και σοφούς, τις τέσσερεις κάστες, τις δέκα ενσαρκώσεις του Βίσνου, εννιά για τους πλανήτες, αλλά και έντεκα για τα διάφορα πρόσωπα της οικογένειας, συμπεριλαμβανομένων των εξ αγχιστείας συγγενών!
|