Οι μουσικές συνθέσεις που συνοδεύουν τον Μπάρατα Νάτυαμ συνήθως ανήκουν στην παραδοσιακή κλασική μουσική της νότιας Ινδίας (καρνατική. Τα όργανα είναι έγχορδα (βίνα, σιτάρ, βιολί, ταμπούρα ταμπούρα), φλογέρα φλάουτα, και κρουστά (το μακρόστενο τύμπανο «μρίντανγκαμ», μπρούντζινα κύμβαλα), στα οποία προστίθενται και τα χτυπήματα των ποδιών του χορευτή ή της χορεύτριας, με 100 μπρούντζινα ή ασημένια κουδουνάκια, που εκτελούν περίπλοκους ρυθμούς
|
Η πρώτη δημόσια εμφάνιση μιάς χορεύτριας, μετά από σπουδές που στην Ινδία κρατούν 10-12 χρόνια, λέγεται Arangetram. Εκείνη η μέρα είναι και η πρώτη φορά που, σε ειδική τελετή γεμάτη συγκίνηση, πριν την παράσταση και την προσέλευση του κοινού, θα παραλάβει από το δάσκαλο και θα φορέσει για πρώτη φορά τα δερμάτινα βραχιόλια των
ποδιών, με τα εκατό κουδουνάια, ένα πολύ σημαντικό συστατικό του χορού αυτού.
Το Arangetram συνήθως διαρκεί δυόμισυ έως τρείς ώρες, και περιλαμβάνει ένα σοφά δομημένο πρόγραμμα, που εισάγει τους θεατές σε όλο και πιό δύσκολα κομμάτια, ρυθμικά ή έκφρασης |
|
Pushpanjali
Ένα σύντομο εισαγωγικό κομμάτι όπου καλλιτέχνης απευθύνει χαιρετισμό στις ανώτερες δυνάμεις, το δάσκαλο και το κοινό.
Alarippu
Καθαρά ρυθμικό κομμάτι χωρίς νόημα ή έκφραση, όπου οι κινήσεις γίνονται όλο και πιό περίπλοκες. Χορεύεται σε μουσική με ρυθμικές συλλαβές που προφέρει ο τραγουδιστής. Η ονομασία του, που σημαίνει «διακοσμώ με λουλούδια» προέρχεται από τη λέξη Alar = ανθίζω γιατί τα βήματα σχηματίζουν ένα μπουμπούκι που ανοίγει και γίνεται λουλούδι. Αυτό το κομμάτι είναι κάτι σαν προθέρμανση για τα δύσκολα που θα ακολουθήσουν!
Jatiswaram
Η ονομασία προέρχεται από τα jatis ("χορευτικές φράσεις") και svaras ("μουσικοί ήχοι"). Κι αυτό είναι ρυθμικό κομμάτι που δεν διηγείται κάποια συγκεκριμένη
ιστορία, με πιό περίπλοκα βήματα και εντυπωσιακές φιγούρες από το προηγούμενο,
αλλά εδώ το μουσικό κομμάτι είναι κανονικό τραγούδι.
Shabdam
Πιό αργό κομμάτι με ρυθμικά και εκφραστικά μέρη. Συνήθως οι στίχοι του τραγουδιού έχουν θρησκευτικό περιεχόμενο, δοξαστικό ή περιγραφικό της παιδικής ηλικίας του Κρίσνα, ή ακόμη υμνητικό για κάποιο βασιλιά ή ήρωα.
Varnam
Εδώ είναι η δοκιμασία για τις ικανότητες του χορευτή και στην αμπίναγια και στην καθαρά χορευτική τεχνική, με πολλά πολύπλοκα βήματα αλλά και ερμηνευτι΄κες απαιτήσεις.
Padam
Καθαρά εκφραστικό κομμάτι αμπίναγια σε αργό ρυθμό, με θέμα τα πάθη του έρωτα: νοσταλγία, αγωνία, απελπισία για τον αποχωρισμό, ζήλεια, θυμός. Όμως ο έρωτας που εκφράζεται εδώ μπορεί να συμβολίζει και τον έρωτα της ψυχής για το θείο, την ανάγκη του ανθρώπου για την ολοκλήρωση και την ενότητα με το Ένα. Ο τραγουδιστής λέει ξανά και ξανά τον ίδιο στίχο, και το στοίχημα για το χορευτή ή η χορεύτρια είναι να τον εκφράσει εξαντλώντας όλες τις πιθανές αποχρώσεις νοημάτων που μπορεί να περιέχει.
Ashtapadi
Αποσπάσματα από το σανσκριτικό ποίημα του Jayadeva Geeta Govinda, που περιγράφει τον έρωτα του Κρίσνα και της Ράντα. Εδώ επίσης χρειάζονται μεγάλες υποκριτικές ικανότητες για την έκφραση όλων των αποχρώσεων των συναισθημάτων.
Devaranama
Καθαρά εκφραστικό κομμάτι θρησκευτικού περιεχομένου, συνήθως με κείμενα σε γλώσσα Kannada, γνωστά ως Daasa Sahitya γραμμένα από μυστικιστές όπως οι Purandharadaasa, Kanakadaasa, Vijayadaasa, Vyasaraaja.
Tillana
Αυτό είναι συνήθως το τελευταίο κομμάτι σε κάθε παράσταση μπάρατα νάτυαμ, και το πιό εντυπωσιακό. Είναι επί το πλείστον καθαρά χορευτικό, με τον τραγουδιστή να εκφωνεί ρυθμικές συλλαβές ενώ ο χορευτής εκτελεί μιά χορογραφία γεμάτη από δύσκολα και γρήγορα βήματα, πηδήματα, στροφές και φιγούρες, γεμίζοντας όλη τη σκηνή με εκρηκτική δεξιοτεχνία.
Mangalam
Τέλος της παράστασης. Εδώ ο καλλιτέχνης χαιρετά και πάλι τις ανώτερες δυνάμεις, το δάσκαλο και το κοινό.
Μιά πολύ πληρέστερη παρουσίαση γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο "Μπάρατα Νάτυαμ" που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529. |
Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 6 Aυγούστου 2024 |