Η τεχνική |
||||
Ο Μπάρατα Νάτυαμ είναι χορός μεγάλης ακρίβειας, με ένα τεράστιο ρεπερτόριο από βήματα, στάσεις και χειρονομίες. Απαιτεί όχι μόνον δύναμη, αντοχή, ευλυγισία, αλλά ισχυρή μνήμη και ικανότητα συγκέντρωση. Δύο είναι τα βασικά χαρακτηριστικά αυτής της τέχνης, η Nritta και η Nritya. NrittaΗ Nritta είναι ο καθαρά ρυθμικός χορός. Η λέξη σημαίνει «χωρίς τέλος και φθορά». Αναφέρεται στο κυκλικό πέρασμα των πλανητών και των άστρων, πάνω στο οποίο υπολογίζεται ο χρόνος και ο ρυθμός. Τα γυμνά πέλματα χτυπούν με δύναμη στο χώμα, ακολουθώντας το ρυθμό του μουσικού κομματιού και συχνά συμπληρώνοντας με δικούς τους, πολύπλοκους ρυθμούς.Τα χτυπήματα των ποδιών στο έδαφος ακολουθούν ρυθμικά σχήματα που λέγονται tallas. Υπάρχουν 7 είδη τάλλας, το καθένα με πέντε παραλλαγές. Σύνολο 35, που μπορούν να υποδιαιρεθούν με τη σειρά τους ο καθένας σε άλλους 7. Έτσι φθάνουμε να έχουμε έως 175 διαφορετικά τάλλας, που μπορούν να εκτελεστούν σε τρείς διαφορετικές ταχύτητες με την ίδια μουσική. >
Το μέτρημα του χρόνου γίνεται όχι με αριθμούς, αλλά απαγγέλλοντας τα sholus (σόλους), συμβατικές συλλαβές χωρίς νόημα, όπως π.χ. «τέϊγιουμ-τάτα» , «τάκα-ντέμι» κλπ.
AdavusΤα χορευτικά βήματα είναι οργανωμένα σε 64 βασικές οικογένειες, που λέγονται adavus, η καθεμιά με πολλά διαφορετικά βήματα.NrityaΗ Nritya συνδυάζει τον καθαρό ρυθμικό χορό με την απόδοση των συναισθημάτων του ποιητικού κειμένου μέσω των εκφράσεων του προσώπου, των χεριών κι ολόκληρου του σώματος.Ο ηθοποιός έχει στο οπλοστάσιό του ένα περίπλοκο ρεπερτόριο από στυλιζαρισμένες κινήσεις. Συγκεκριμένου νοήματος κινήσεις υπάρχουν για κάθε μέρος του σώματος, αλλά τα μάτια και τα χέρια είναι τα πιό σημαντικά. Υπάρχουν 13 κινήσεις του κεφαλιού, επτά των φρυδιών, έξι για τη μύτη, έξι για το μάγουλο, επτά για το πηγούνι, εννιά για το λαιμό, πέντε για τα στήθη και 36 για τα μάτια. Υπάρχουν 32 κινήσεις των ποδιών, 16 στο έδαφος και 16 στον αέρα. Διάφορες θέσεις των ποδιών αναλύονται λεπτομερώς. Υπάρχουν 24 κινήσεις του ενός χεριού (asamyuta-hasta) και 13 για τα δύο χέρια μαζί (samyuta-hasta). ( Βλέπε σελίδα Hastas/Mudras)
Η τέχνη της έκφρασης των συναισθημάτων ενός ποιητικού κειμένου λέγεται abhinaya (αμπίναγια) και υπακούει σε αυστηρούς κανόνες. Αποτελείται από τις bhavas (εκφράσεις του προσώπου) που, κάτω από την ώθηση της ψυχικής ενεργοποίησης του ερμηνευτή,
κινητοποιούν όλους τους μυς, ακόμη και των ματιών ή των φρυδιών, και τη γλώσσα των χεριών, που χρησιμοποιεί μιά κωδικοποιημένη δακτυλική αλφάβητο χειρονομιών (hastas ή mudras).
AbhinayaΣύμφωνα με το Natya-sastra, ο χορευτής-ηθοποιός μεταδίδει το μήνυμα του έργου μέσα από τέσσερα είδη abhinaya (δηλαδή εκφραστικών μέσων): - angika, μετάδοση της συγκίνησης με στυλιζαρισμένες κινήσεις του σώματος, - vacika, ομιλία, τραγούδι, τονικότητα των φωνηέντων, - aharya, τα κοστούμια και το μακιγιάζ, και - sattvika, όλα τα ψυχολογικά μέσα του χορευτή-ηθοποιού. |
Μιά πολύ πληρέστερη παρουσίαση γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο "Μπάρατα Νάτυαμ" που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529. |
|
||
Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 10 Aυγούστου 2006 |