Leda Shantala
Shantom

 


H Kρίγια Γιόγκα στα Yoga Sutras του Patanjali
Βιβλίο δεύτερο: Sadhana Pada (α' μέρος)

αρχαίο σανσκριτικό κείμενο


Το βασικό θεωρητικό κείμενο της γιόγκα είναι τα Yoga Sutras, μια συλλογή 185 περιεκτικών αφορισμών, που έγραψε ο Patanjali Maharshi, φιλόσοφος, γιόγκι και γιατρός που έζησε τον 4ο - 3ο αιώνα π.Χ.. Τα Γιόγκα Σούτρας αποτελούνται από τέσσερα βιβλία. Ακολουθούν αποσπάσματα από το δεύτερο βιβλίο, Sadhana Pada.

ΙΙ 1. ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΙΓΙΑ ΓΙΟΓΚΑ

TAPA: Tap = θερμαίνω, καθαρίζω.
Πρακτικές μέσω των οποίων καλλιεργούμε φυσική υγεία και εσωτερική καθαρότητα.
SVADYAYA: Μελέτη προσωπική, ανάγνωση γραφών
ISVARA: Ανώτερη δύναμη
PRANIDHANA: Αποδοχή, παράδοση άνευ όρων
KRIYA YOGA: Η γιόγκα της δράσης (Kru: Πράττω)

Η σωματική εξάσκηση με το σύστημα της γιόγκα (asanas + pranayama + dhyana), η αυτοπαρατήρηση και η ορθή κατανόηση των εμπειριών της ζωής, σε συνδυασμό με την ορθή δράση- η οποία εμπεριέχει την αποδοχή του αναπόφευκτου-αποτελούν την Κρίγια Γιόγκα μέσω της οποίας μειώνονται οιι φυσικοί, νοητικοί και ψυχικοί περιορισμοί.

ΙΙ 2. ΓΙΑΤΙ Η ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ

Samadhi: Το 8ο σκέλος της Ashtanga Γιόγκα = το να είσαι ένα με, η ορθή κατανόηση
bhavana: Καλλιέργεια εσωτερικής θετικής στάσεως και εγρήγορσης
Klesha: Αυτό που παράγει πόνο (τα αίτια των δυστυχιών), τα εμπόδια, οι μολύνσεις
Tanu:Λεπτός, μειωμένος
karanartha: Κάνει
cha: Και

Η εξάσκηση στην κρίγια γιόγκα είναι απαραίτητη για να αναπτυχθεί η συνείδηση του σαμάντι μέσω της μείωσης των κλέσας.

ΙΙ 3. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΛΕΣΑΣ

AVIDYA: Λανθασμένη αντίληψη, έλλειψη συνειδητότητος, ψευδαίσθηση, άγνοια, αυταπάτη.
ASMITA: Η αίσθηση του εγώ, η "εγώ-τητα"
RAGA: Επιθυμία, έλξη, προσκόλληση
DVESHA: Αποστροφή , απώθηση, απέχθεια
ABHINIVESHA: Φόβος, ανασφάλεια, ο φόβος του θανάτου, η προσκόλληση στη ζωή
KLESHA: Τα εμπόδια, τα αίτια των δυστυχιών, οι μολύνσεις

Όσο υπάρχει μέσα μας η avidya και τα παιδιά της: η εγώ-τητα, η επιθυμία, η προσκόλληση, η απώθηση, η απέχθεια και ο φόβος, κινδυνεύουμε πάντα να κάνουμε λάθη γιατί μας λείπει η διάκριση και ο καθαρός νους. Συγχρόνως αυτοί οι ίδιοι παράγοντες είναι τα αίτια του πόνου και της δυστυχίας.

ΙΙ 4. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑVIDYA ΦΥΤΡΩΝΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΚΛΕΣΑΣ

AVIDYA: Avidya
KSETRAM: Το έδαφος, ο σπόρος
UTTARESAM: Των επόμενων εμποδίων
PRASUPTA: Σε λανθάνουσα κατάσταση, κοιμώμενα
TANU: Λεπτά, ελαττωμένα, εξασθενισμένα
VICHINNA: Εναλλασσόμενα
UDARANAM: Ανεμπόδιστα, σε πλήρη ανάπτυξη

Η avidya είναι η αιτία των υπολοίπων kleshas. Βγαίνουν από αυτή, όπως από ένα σπόρο φυτρώνει το δέντρο.

ΙΙ 5. Η AVIDYA ΠΡΟΞΕΝΕΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΥΓΧΥΣΗ

ANITYA: Εφήμερο
ASUCI: Ρυπαρό, ακάθαρτο
DUKHA: Οδυνηρό, στενάχωρο
ANATMASU: Ο μη εαυτός (νους + σώμα)
NITYA: Αιώνιο
SUCI: Καθαρό
SUKHA: Ευχάριστο, άνετο
ATMA: Καθαρό πνεύμα, συνείδηση, ο εαυτός
KYATIHI: Γνωρίζω
AVIDYA: Αγνοια, λανθασμένη γνώμη

Η avidya προξενεί σύγχυση εξαιτίας της οποίας το εφήμερο εμφανίζεται ως αιώνιο, το ακάθαρτο ως καθαρό, το οδυνηρό ως ευτυχία και το σώμα και ο νους ως ο πραγματικός εαυτός και η συνείδηση.

ΙΙ 6. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑSMITA ="ΕΓΩ-ΤΗΤΑ"

DRIK: Ο purusha (puru = πόλη, αυτός που μένει στην πόλη), το atma, η δύναμη της συνείδησης, η δύναμη του βλέπειν, ο βλέπων
DARSHANA: Αυτό το οποίο βλέπεται, η αντίληψη, ηγνώση, η buddhi
SHAKTΙ: Δύναμη
EKATMATA: Εka=ένα, ταυτίζονται
IVA: Σαν να ήταν
ASMITA: Εγώ-τητα

Αν και ο νους και ο Purusha είναι διαφορετικοί, "η εγώ-τητα" τα εμφανίζει σαν ένα. Αυτή η ταύτιση του εγω με το σώμα-νου τυφλώνει. Θεωρούμε τις νοητικές διεργασίες ως πηγή της αντίληψης.

II 7. TI EINAI RAGA

SUKHA: Η ευχαρίστηση
ANUSAYI: Ακολουθεί
RAGA: Επιθυμία, προσκόλληση

Raga είναι η δύναμη που σπρώχνει τον άνθρωπο στη συνεχή αναζήτηση της ευχαρίστησης.

II 8. ΤΙ ΕΙΝΑΙ DVESHA

DUKHA: Οδύνη
ANUSAYI: Ακολουθεί
DVESHA: Απέχθεια

Απέχθεια είναι το συναίσθημα απώθησης που προκαλείται από μία εμπειρία οδύνης.

II 9. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ABHINIVESHA

ABHINIVESHA: Θέληση για ζωή, Φόβος, Ανασφάλεια, Αγωνία θανάτου.
SVARASAVAHI: Στηρίζεται (ρέει) από τη δικιά του δύναμη.
VIDUSOPI: Οι έχοντες γνώση.
SAMARUDHA: Ριζωμένη.

Abhinivesha είναι το ενδόμυχο αίσθημα ανασφάλειας γι αυτό που πρόκειται να έρθει και που επηρεάζει ακόμη και τους πιο καλλιεργημένους.


ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ

Eισαγωγή
Συχνές ερωτήσεις

Πρακτική της γιόγκα 1: Θεμελιώδεις αρχές
Πρακτική της γιόγκα 2: Αυτοπαρατήρηση
Πρακτική της γιόγκα 3: Αναπνοή και κίνηση
Γιόγκα για άνδρες
Γιόγκα για μητέρες
Γιόγκα για παιδιά
Γιόγκα θεωρία-βασικές έννοιες
H ποιητική του σώματος

Mερικά θεμελιώδη κείμενα της γιόγκα

Τα έξι yoga darshanas
Τα yoga sutras του Patanjali 1
Τα yoga sutras του Patanjali 2
Τα yoga sutras του Patanjali 3
Τα yoga sutras του Patanjali 4
Τα yoga sutras του Patanjali 5 - Γιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 6 - Νιγιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 7 - Άσανα

Σεμινάριο γνωστικής εμβάθυνσης στη θεωρία της γιόγκα - με τη Λήδα Shantala

Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 1 Ιουλίου 2018