Το
βασικό θεωρητικό κείμενο της γιόγκα είναι τα Yoga Sutras, μια
συλλογή 185 περιεκτικών αφορισμών, που έγραψε ο Patanjali Maharshi,
φιλόσοφος, γιόγκι και γιατρός που έζησε τον 4ο - 3ο αιώνα π.Χ..
Τα Γιόγκα Σούτρας αποτελούνται από τέσσερα βιβλία. Ακολουθούν
αποσπάσματα από το δεύτερο βιβλίο, Sadhana Pada. |
ΙΙ
1. ΤΙ ΕΙΝΑΙ Η ΚΡΙΓΙΑ ΓΙΟΓΚΑ
TAPA:
Tap = θερμαίνω, καθαρίζω.
Πρακτικές μέσω των οποίων καλλιεργούμε φυσική υγεία και εσωτερική
καθαρότητα.
SVADYAYA: Μελέτη προσωπική, ανάγνωση
γραφών
ISVARA: Ανώτερη δύναμη
PRANIDHANA: Αποδοχή, παράδοση άνευ
όρων
KRIYA YOGA: Η γιόγκα της δράσης
(Kru: Πράττω)
Η
σωματική εξάσκηση με το σύστημα της γιόγκα (asanas + pranayama
+ dhyana), η αυτοπαρατήρηση και η ορθή κατανόηση των εμπειριών
της ζωής, σε συνδυασμό με την ορθή δράση- η οποία εμπεριέχει
την αποδοχή του αναπόφευκτου-αποτελούν την Κρίγια Γιόγκα μέσω
της οποίας μειώνονται οιι φυσικοί, νοητικοί και ψυχικοί περιορισμοί. |
ΙΙ
2. ΓΙΑΤΙ Η ΕΞΑΣΚΗΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΠΑΡΑΙΤΗΤΗ
Samadhi:
Το 8ο σκέλος της Ashtanga Γιόγκα = το να είσαι ένα με, η ορθή
κατανόηση
bhavana: Καλλιέργεια εσωτερικής
θετικής στάσεως και εγρήγορσης
Klesha: Αυτό που παράγει πόνο (τα
αίτια των δυστυχιών), τα εμπόδια, οι μολύνσεις
Tanu:Λεπτός, μειωμένος
karanartha: Κάνει
cha: Και
Η
εξάσκηση στην κρίγια γιόγκα είναι απαραίτητη για να αναπτυχθεί
η συνείδηση του σαμάντι μέσω της μείωσης των κλέσας. |
ΙΙ
3. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΚΛΕΣΑΣ
AVIDYA:
Λανθασμένη αντίληψη, έλλειψη συνειδητότητος, ψευδαίσθηση, άγνοια,
αυταπάτη.
ASMITA: Η αίσθηση του εγώ, η "εγώ-τητα"
RAGA: Επιθυμία, έλξη, προσκόλληση
DVESHA: Αποστροφή , απώθηση, απέχθεια
ABHINIVESHA: Φόβος, ανασφάλεια,
ο φόβος του θανάτου, η προσκόλληση στη ζωή
KLESHA: Τα εμπόδια, τα αίτια των
δυστυχιών, οι μολύνσεις
Όσο
υπάρχει μέσα μας η avidya και τα παιδιά της: η εγώ-τητα, η επιθυμία,
η προσκόλληση, η απώθηση, η απέχθεια και ο φόβος, κινδυνεύουμε
πάντα να κάνουμε λάθη γιατί μας λείπει η διάκριση και ο καθαρός
νους. Συγχρόνως αυτοί οι ίδιοι παράγοντες είναι τα αίτια του
πόνου και της δυστυχίας. |
ΙΙ
4. ΑΠΟ ΤΗΝ ΑVIDYA ΦΥΤΡΩΝΟΥΝ ΟΛΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΚΛΕΣΑΣ
AVIDYA:
Avidya
KSETRAM: Το έδαφος, ο σπόρος
UTTARESAM: Των επόμενων εμποδίων
PRASUPTA: Σε λανθάνουσα κατάσταση,
κοιμώμενα
TANU: Λεπτά, ελαττωμένα, εξασθενισμένα
VICHINNA: Εναλλασσόμενα
UDARANAM: Ανεμπόδιστα, σε πλήρη
ανάπτυξη
Η
avidya είναι η αιτία των υπολοίπων kleshas. Βγαίνουν από αυτή,
όπως από ένα σπόρο φυτρώνει το δέντρο. |
ΙΙ
5. Η AVIDYA ΠΡΟΞΕΝΕΙ ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΣΥΓΧΥΣΗ
ANITYA:
Εφήμερο
ASUCI: Ρυπαρό, ακάθαρτο
DUKHA: Οδυνηρό, στενάχωρο
ANATMASU: Ο μη εαυτός (νους + σώμα)
NITYA: Αιώνιο
SUCI: Καθαρό
SUKHA: Ευχάριστο, άνετο
ATMA: Καθαρό πνεύμα, συνείδηση,
ο εαυτός
KYATIHI: Γνωρίζω
AVIDYA: Αγνοια, λανθασμένη γνώμη
Η
avidya προξενεί σύγχυση εξαιτίας της οποίας το εφήμερο εμφανίζεται
ως αιώνιο, το ακάθαρτο ως καθαρό, το οδυνηρό ως ευτυχία και
το σώμα και ο νους ως ο πραγματικός εαυτός και η συνείδηση. |
ΙΙ
6. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΑSMITA ="ΕΓΩ-ΤΗΤΑ"
DRIK:
Ο purusha (puru = πόλη, αυτός που μένει στην πόλη), το atma,
η δύναμη της συνείδησης, η δύναμη του βλέπειν, ο βλέπων
DARSHANA: Αυτό το οποίο βλέπεται,
η αντίληψη, ηγνώση, η buddhi
SHAKTΙ: Δύναμη
EKATMATA: Εka=ένα, ταυτίζονται
IVA: Σαν να ήταν
ASMITA: Εγώ-τητα
Αν
και ο νους και ο Purusha είναι διαφορετικοί, "η εγώ-τητα"
τα εμφανίζει σαν ένα. Αυτή η ταύτιση του εγω με το σώμα-νου
τυφλώνει. Θεωρούμε τις νοητικές διεργασίες ως πηγή της αντίληψης. |
II
7. TI EINAI RAGA
SUKHA:
Η ευχαρίστηση
ANUSAYI: Ακολουθεί
RAGA: Επιθυμία, προσκόλληση
Raga
είναι η δύναμη που σπρώχνει τον άνθρωπο στη συνεχή αναζήτηση
της ευχαρίστησης. |
II
8. ΤΙ ΕΙΝΑΙ DVESHA
DUKHA:
Οδύνη
ANUSAYI: Ακολουθεί
DVESHA: Απέχθεια
Απέχθεια
είναι το συναίσθημα απώθησης που προκαλείται από μία εμπειρία
οδύνης. |
II
9. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ABHINIVESHA
ABHINIVESHA:
Θέληση για ζωή, Φόβος, Ανασφάλεια, Αγωνία θανάτου.
SVARASAVAHI: Στηρίζεται (ρέει)
από τη δικιά του δύναμη.
VIDUSOPI: Οι έχοντες γνώση.
SAMARUDHA: Ριζωμένη.
Abhinivesha
είναι το ενδόμυχο αίσθημα ανασφάλειας γι αυτό που πρόκειται
να έρθει και που επηρεάζει ακόμη και τους πιο καλλιεργημένους. |
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΥΤΗΣ
ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ |
|
|