Τα
δύο από τα οκτώ μέλη της ashtanga yoga σύμφωνα
με τα Yoga Sutras του Patanjali, είναι τα yamas
και niyamas. Τα yamas και niyamas μας μαθαίνουν
τον αυτοέλεγχο, την αυτοπειθαρχία και μας εξαγνίζουν,
προσφέροντάς μας απαραίτητα εφόδια για το διαλογισμό.
|
NIYAMAS
- Οι περιορισμοί σε σχέση με τον εαυτό μας
Ο
Πατάντζαλι τα απαριθμεί σ'αυτή εδώ τη σούτρα:
2.32
Shaucha (καθαριότητα εξαγνισμός)santosha (αυτάρκεια)
tapaha (ασκήσεις πειθαρχίας) svadhyaya(μελέτη
το εαυτού) ishvara pranidhananani (αφοσίωση στο
θεό) niyama
|
SAUCHA
(sauch=αστράφτω): Καθαριότητα σώματος και ψυχής
2.41
Sattva shuddhi (εσωτερική καθαριότητα) , saumanasya
(ευχάριστη διάθεση) ekagrya (εστιασμένος νους)
indriyajaya (έλεγχος των αισθήσεων) atmadarshana
(ενόραση του εααυτού) yοgyatvani (ικανότητα) cha
(και)
«Με
την πρακτική της νοητικής καθαρότητας ο ασκούμενος
αποκτάει ικανότητα για ευχάριστη διάθεση, εστίαση
της προσοχής, έλεγχο των αισθήσεων και ενόραση
του πνεύματος»
|
SANTOSHA
(sam=ίδιος + tus=ικανοποιούμαι):Η αυτάρκεια και
ανεξαρτησία από εξωτερικές συνθήκες.
2.42
Santosh(αυτάρκεια) anuttamah(απερίγραπτη) sukha
(ευχαρίστηση) labha (κερδίζεται)
«Απερίγραπτη ευχαρίστηση κερδίζεται από την αυτάρκεια»
Η
αυτάρκεια είναι προυπόθεση για πνευματικές εμπειρίεςί.
Η δυσαρέσκεια είναι πέπλο της άγνοιας (αβίντυα).
που φέρνει ψυχικές ασθένειες. Η συνειδητότητα
στο διαλογισμό χρειάζεται να ελευθερωθεί από νοητικά
λάθη και συμπλέγματα. Αποτέλεσμα της σαντόσα είναι
βαθύς διαλογισμός.
|
TAPAS (tap= ζεστός): «Κάψιμο», αυτοέλεγχος,
ασκήσεις πειθαρχίας.
2.43
kayendriya(του σώματος αισθητήρια όργανα) siddhi
(τελειότητα) ashuddhi (ακαθαρσίες) ksayat (καταστρέφονται)
tapasa (ασκήσεις πειθαρχίας)
«Με
την εξάσκηση μέσω των τάπας, καταστρέφονται οι
ακαθαρσίες και επέρχεται τελειότητα στο σώμα και
τα αισθητήρια όργανα».
΄Όλα τα όργανα πρέπει να είναι υγιή για να μπορεί
το σώμα να μένει για ώρα ακίνητο και ευθυγραμμισμένο
στο διαλογισμό. Υπονοεί σκληραγωγίες όπως και
τις άσανας και πράναγιάμα τα οποία ισχυροποιούν
το σώμα και το νου.
|
SVADYAYA(swa=εαυτός
, adyaya= πηγαίνω προς): Μελέτη του εαυτού
2.44
Svadhyaya (αυτοπαρατήρηαη) istadevata (ηπροσωπική
θεότης) samprayoga (κοινωνία)
«Μέσω
της αυτοπαρατήρησης επέρχεται συνειδητοποίηση
του θείου, ή ενότητα με την αγαπημένη θεότητα».
Παραδοσιακά η σβαντυάγια ερμηνεύεται ως μελέτη
ιερών κειμένων και η επανάληψη του ΟΜ μέσω του
οποίου ο σάντακα συναντάει τη θεότητα μέσα του
και ολοκληρώνεται.
|
ISHWARA
PRANIDHANA (ishwara=Θεός + Pranidana=αφιερώνω
τις προσπάθειές μου, αφοσιώνομαι): Αφοσίωση στο
Θείο
2.45
samadhi (πνευματική απορρόφηση)sidhi (επιτυχία)
isvara (θείο) pranidhanat (υποταγή, αφιέρωση,
αφοσίωση)
«Η
άφεση στο θεό φέρνει επιτυχία στο διαλογισμό».
Η
δύναμη του σαμάντι αναπτύσσεται σε αυτόν που με
διανοητική διαύγεια και ένταση στο νου και την
ψυχή βρίσκει καταφύγιο στο θεό.
|
|
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΥΤΗΣ
ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ |
|
|
|