Leda Shantala
Shantom

 


H Kρίγια Γιόγκα στα Yoga Sutras του Patanjali
Βιβλίο δεύτερο: Sadhana Pada (β μέρος)

Στάση λωτού σε αρχαίο ινδικό γλυπτό


II 10. ΠΩΣ ΚΑΤΑΣΤΡΕΦΟΝΤΑΙ ΤΑ KLESHAS

TE: Αυτά τα Klesha.
PRATI/PRASAVA: Επιστροφή, "απορρόφηση", εισέλιξη".
HEYA: Δυνατόν να καταστραφούν, να αποφευχθούν.
SUKSHMA: Λεπτοφυή.

Όταν τα kleshas είναι λεπτοφυή τότε είναι δυνατόν να καταστραφούν απωθώντας τα στην πηγή τους.

II 11. ΟΦΕΛΗ ΤΗΣ DHYANA (ΤΟΥ ΣΙΩΠΗΛΟΥ ΚΑΘΙΣΜΑΤΟΣ)

DHYANA: Ο διαλογισμός, η πρακτική νοητικής προσήλωσης.
HEYA: Μειώνει.
TAD: Αυτά.
VRITTAYA: Διακυμάνσεις, δραστηριότητες.

Οι δραστηριοποιήσεις των kleshas μειώνονται μέσω της Dhyana.

II 12. ΤΙ ΕΙΝΑΙ ΤΟ ΚΑRΜΑ - ASHAYΟ

KLESHA: Τα Kleshas.
KARMA: Δραστηριότητες.
ASHAYO: Αποθήκευση των karmas. Η δεξαμενή (ασύνειδητο).
DRISHTA: Αυτό το οποίο βλέπεται (το παρόν).
ADRISHTA: Το οποίο δεν βλέπεται (το μέλλον).
JANMA: Γέννα.
VEDANIYA: Το να έχεις βιωματικές εμπειρίες.

KARMA - ASHAYO είναι η δεξαμενή/αποθήκη των karmas. Βρίσκεται ριζωμένο μέσα στα kleshas και παράγει όλες τις εμπειρίες που θα βιώσουμε τόσο σ΄αυτήν, όπως και τις μελλοντικές ζωές. Ολες οι εμπειρίες που περνάμε, τόσο σε αυτή τη ζωή όσο και τις επόμενες, εξαρτώνται από τα νοητικά αποτυπώματα αποθηκευμένα στο χώρο του ασυνείδητου,τα οποία με τη σειρά τους είναι το αποτέλεσμα των δραστηριοτήτων μας.

II 13. ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ ΤΑ ΒΑΘΥΤΕΡΑ ΑΙΤΙΑ ΠΟΥ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΖΟΥΝ ΤΙΣ ΣΥΝΘΗΚΕΣ ΤΗΣ ΕΚΑΣΤΟΤΕ ΑΝΘΡΩΠΙΝΗΣ ΥΠΑΡΞΗΣ

SATI MULE: Όσο η ρίζα υπάρχει.
TAT: Αυτού (του Karmashayo)
VIPAKO: Ωριμάζει, καρποφορεί.
JATI: Κατηγορία, γέννα.
AJUR: Χρόνος ζωής.
BHOGAHA: Εμπειρία.

Όσο η ρίζα του karmashayo υπάρχει, τα kleshas ωριμάζουν και δίνουν καρπούς. Αυτά προκαλούν τις εκάστοτε γέννες, τον εκάστοτε χρόνο ζωής και τις εμπειρίες που τις συνοδεύουν.

II 14. ΤΙ ΚΑΘΟΡΙΖΕΙ ΤΗ ΧΑΡΑ Η ΤΗ ΛΥΠΗ ΠΟΥ ΣΥΝΟΔΕΥΟΥΝ ΤΙΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΜΑΣ Σ ΑΥΤΗ ΤΗ ΖΩΗ

TE: Αυτές (οι εμπειρίες)
HLADA: Χαρά
PARITAPA: Λύπη
PHALA: Καρπός
PUNYA: Ενάρετες
APUNYA: Αρνητικές
HETUTVAT: Η αιτία

Οι εμπειρίες, συνοδεύονται από χαρά ή λύπη και είναι οι καρποί, που αντιστοιχούν στη φύση των αιτιών ή των προηγουμένων πράξεων που τις γέννησαν. Αν δηλαδή οι προηγούμενες πράξεις ήταν ενάρετες ή αρνητικές θα έχουν αντίστοιχα και διαφορετικούς καρπούς.

II 15. Η ΧΑΡΑ ΚΑΙ Η ΛΥΠΗ ΕΙΝΑΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ ΕΠΩΔΥΝΕΣ

PARINAMA: Αλλαγή, αποτέλεσμα.
TAPA: Μεγάλη ανησυχία, άγχος, οδύνη.
SAMSKARA: Συνήθεια, νοητική εν-τύπωση με δυναμική εξωτερικής έκφρασης.
DUKHA: Πόνος (3 αναφερόμενοι πόνοι).
GUNA: 3 ιδιόττητες ενέργειας: Sattva, Rajas, Tama.
VRITTI: Αλλαγές του νού (Διακυμάνσεις).
VIRODHAT: Εναντιώνονται, εξ αιτίας της διαμάχης.
CHA: Και.
DUKHA: Πόνος
EVA: Μόνο
SARUAM: Ολοι
VIVEKINAH: Αυτοί που έχουν αναπτύξει διάκριση, viveka.

Γι΄ αυτούς που έχουν καλλιεργήσει τη διάκριση, όλα αποδεικνύονται οδυνηρά. Πρώτον εξ αιτίας των τριών παραγόντων που είναι η αλλαγή, η ανησυχία και η συνήθεια και δεύτερον εξ αιτίας της εσωτερικής διαμάχης που δημιουργεί η αντίθεση ανάμεσα στις γκούνες και τις διαφορετικές διακυμάνσεις και επιθυμίες του νου.

II 16. ΤΙΣ ΜΕΛΛΟΝΤΙΚΕΣ ΟΔΥΝΗΡΕΣ ΕΜΠΕΙΡΙΕΣ ΕΙΝΑΙ ΔΥΝΑΤΟΝ ΚΑΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΑΠΟΦΕΥΓΟΥΜΕ

HEYAM: Να αποφευχθεί
DUKHA: Οδύνη
ANAGATAM: Που δεν έχει έρθει, μελλοντική

Πρέπει, οφείλουμε να αποφύγουμε την οδύνη. Ποιά όμως οδύνη και πώς;

ΙΙ 17. ΤΟ ΥΠΟΚΕΊΜΕΝΟ, Ο "ΒΛΈΠΩΝ" ΣΥΝΔΈΕΤΑΙ ΜΕ ΑΥΤΌ ΠΟΥ ΒΛΈΠΕΙ , ΤΟ ΑΝΤΙΚΕΊΜΕΝΌ ΤΟΥ

DRASTU: Ο "βλέπων" (Purusha).
DRISYAYOH: Αυτό το οποίο βλέπεται (Prakriti).
SAMYOGA: Ενώνονται, συνδέονται, γίνονται ένα.
HEYA: Να αποφεύγεται.
HETUH: Αιτία

Η αιτία είναι ότι ο βλέπων ταυτίζεται με αυτό το οποίο βλέπει και αυτό πρέπει να αποφεύγεται.

II 18. ΟΙ ΙΔΙΟΤΗΤΕΣ (ΑΥΤΟΥ ΤΟΥ ΟΠΟΙΟΥ ΒΛΕΠΕΤΑΙ), ΤΟΥ ΦΑΙΝΟΜΕΝΙΚΟΥ ΚΟΣΜΟΥ

PRAKASHA: Φωτεινότητα, φως.
ΧRIYA: Δραστηριότητα.
STHITI: Σταθεροποίηση, σταθερότητα.
SILAM: Ποιότητες, ιδιότητες.
BHUTA: Στοιχεία.
INDRIYAS: Όργανα των αισθήσεων.
ATMAKAM: Atma.
BHOGA: Εμπειρία.
APAVARGA: Απελευθέρωση.
ΑRTHAM: Προς όφελός του, προς χάριν.
DRISHYAM: Αυτό το οποίο βλέπεται

Αυτό το οποίο βλέπεται, (η αντικειμενική πλευρά της εκδήλωσης) έχει τις ιδιότητες της φωτεινότητας, PRAKASHA, της δραστηριοποίησης, KRIYA και της σταθερότητας, STHITI. Αποτελείται από τα 5 στοιχεία της φύσεως, από τα 5 όργανα των αισθήσεων και από τα 5 όργανα αντίληψης. Έχει ως στόχο, την εμπειρία και την απελευθέρωση της ψυχής.

Eισαγωγή
Συχνές ερωτήσεις

Πρακτική της γιόγκα 1: Θεμελιώδεις αρχές
Πρακτική της γιόγκα 2: Αυτοπαρατήρηση
Πρακτική της γιόγκα 3: Αναπνοή και κίνηση
Γιόγκα για άνδρες
Γιόγκα για μητέρες
Γιόγκα για παιδιά
Γιόγκα θεωρία-βασικές έννοιες
H ποιητική του σώματος

Mερικά θεμελιώδη κείμενα της γιόγκα

Τα έξι yoga darshanas
Τα yoga sutras του Patanjali 1
Τα yoga sutras του Patanjali 2
Τα yoga sutras του Patanjali 3
Τα yoga sutras του Patanjali 4
Τα yoga sutras του Patanjali 5 - Γιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 6 - Νιγιάμας
Τα yoga sutras του Patanjali 7 - Άσανα

Σεμινάριο γνωστικής εμβάθυνσης στη θεωρία της γιόγκα - με τη Λήδα Shantala

Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 1 Ιουλίου 2018