Λήδα Shantala


Η αξία του Μπάρατα Νάτυαμ

Ο Μπάρατα Νάτυαμ είναι ένας από τους λίγους σήμερα εναπομείναντες χορούς που παντρεύουν σε τέτοιο βαθμό όλα τα στοιχεία μιάς πλήρους θεατρικής εμπειρίας.
Η ινδική αυτή τέχνη, συγγενής με την αρχαιοελληνική ορχηστική τέχνη των Μουσών, προτείνει στο σημερινό καλλιτέχνη ένα μοντέλο ολοκληρωμένης δια-καλλιτεχνικής και δια-πολιτισμικής έκφρασης.

Η ύπαρξη αυτής της τέχνης αποτελεί μια επανάσταση για τη Δύση. Είναι μια καινούργια πρόταση για το τι είναι τέχνη με νέες προοπτικές και στόχους για το κινούμενο σώμα, συμπεριλαμβάνοντας στην κινησιολογία του άγνωστες για τη Δύση “περιοχές” όπως τα μάτια, τα δάκτυλα, το πρόσωπο, τις κλειδώσεις, τις αρθρώσεις, τα γυμνά πέλματα, τις ψυχικές διαθέσεις και την ποίηση μέσα σε χορευτικές στάσεις και κινητικές “ ακινησίες” που ακροβατούν ανάμεσα στην προκλητική ρυθμική ταχύτητα και την πλήρη αφαίρεση, την παύση.
Οι γοητευτικές, περίτεχνες κινήσεις του Μπάρατα Νάτυαμ είναι λεπτεπίλεπτα κομψές και δυναμικά γήινες: εντυπωσιάζουν αλλά και συγκινούν, ξεπερνώντας σύνορα χώρου και χρόνου. Χορός υψηλής αισθητικής υμνεί τη Ζωή και τη φύση, δίνοντας πίσω στο χορευτή τα μέσα για να ανακαλύψει τη χαμένη του ταυτότητα σαν πλάσμα της φύσεως, τη βαθιά επαφή με την ανθρωπιά του, τις συγκινήσεις του, την κινούσα εσωτερική του ενέργεια, τη μυστηριακή σύνδεσή του με το σύμπαν και τις δυνάμεις του.

Ο χορός δεν είναι μιά αυθόρμητη συγκίνηση ή ιδέα που μεταφράζεται σε κίνηση, αλλά μιά τελετουργία, από καιρό μελετημένη και δομημένη, που ζητά προσπάθεια και μελέτη. Είναι άμεσα δεμένος με την εσωτερική εξέλιξη του ανθρώπου, και είναι ένα μέσον για να συναντήσει κανείς το θείον μέσα του.

Έτσι ο χορός αυτός είναι κάτι πολύ σπουδαιότερο από μιά σαγηνευτική τέχνη. Αποτελεί για το σύγχρονο δυτικό άνθρωπο το πολύτιμο κλειδί μιάς ξεχασμένης γνώσης που μπορεί να του προσφέρει μιά πανίσχυρη βοήθεια στην πορεία της αυτογνωσίας και της σωματικής, νοητικής και ψυχικής ανάπτυξης.

Διηγείται η Λήδα Shantala:

"Με το χορό Μπάρατα Νάτιαμ βυθίζεσαι σε μια συμβολική που είναι καταγραφή του ιστορικού παρελθόντος. Το παρελθόν αυτό δεν το προσεγγίζεις εγκεφαλικά, αλλά με το σώμα σου, μέσα από στάσεις που μαθαίνεις.

Για τον αρχαίο Ινδό ο χορός ήταν πνευματική ενασχόληση, δεν μπορούσες να το κάνεις χωρίς να αναζητείς το πνεύμα σου, να θες να ελευθερώσεις την ψυχή σου. Ηταν δομημένος από την αρχή σαν μέσο αυτοεξέλιξης, προσέγγισης του θείου.

Όταν τον γνώρισα, μπήκα ξαφνικά σε έναν κόσμο μυθολογικό που δεν ήταν ζωγραφιά, ήταν κάτι ζωντανό. Και όσο ασχολιόμουν, ήταν σαν η φαντασία και η αντίληψή μου να διευρύνονται, και γοητεύτηκα. Ο στόχος του χορού ήταν η αφύπνιση. Ήταν η επικοινωνία, η κατανόηση των κειμένων θεϊκής προέλευσης. Μια διδασκαλία που την αντιλαμβάνεσαι μέσα από το σώμα, μέσα από το ρυθμό και μέσα από τη γλώσσα της Τέχνης - θέατρο, χειρονομία.

Ήταν ακόμα η συνειδητοποίηση ότι όλα τα συναισθήματα είναι ιερά, αρκεί να μην παγιδεύεσαι στο καθένα, αλλά να μπορείς να τα μετατρέπεις. Όλα αυτά καταγράφηκαν στην πέμπτη Βέδα, που είναι ένα εκπληκτικό κείμενο θεατρολογίας και χορού και περιγράφει όλες τις κινήσεις των χεριών, των ματιών, του λαιμού, τις χειρονομίες, ενώ υπόσχεται στο χορευτή μακροημέρευση, ευτυχία, ψυχική ανάταση, ό,τι μπορεί να ονειρευτεί κανείς.

Ο Μπάρατα Νάτιαμ είναι μια συμπυκνωμένη εμπειρία σωματική, νοητική και ψυχική, ένας χορός του νου και της ψυχής. Λέω του νου, γιατί ένα πολύ δύσκολο κομμάτι του είναι η αυτοσυγκέντρωση. "Τεμαχίζει" το σώμα σε τόσα τμήματα που πρέπει μετά να κινηθούν αρμονικά, που χρειάζεσαι απόλυτη συγκέντρωση.

Η μεγάλη δυσκολία του αρχάριου δεν είναι μόνο το κινητικό μέρος, αλλά το πως θα έχει τη συνειδητότητα όλου του σώματος, θα είναι πανταχού παρών μέσα στο σώμα σε μεγάλη ταχύτητα, κι ενώ το κάθε μέλος αυτονομείται ρυθμικά, δηλαδή τα πόδια χτυπάνε στην πρώτη ταχύτητα, το κεφάλι κινείται στη δεύτερη και τα χέρια αποδίδουν ποίηση εκτός ρυθμού.

Έχει κάποια στοιχεία κοινά με τον αφρικάνικο χορό: το ρυθμό που εξισορροπεί, γαληνεύει, ενώνει μια ομάδα. Αυτός όμως μας πάει ακόμα πιό πέρα, γιατί δεν είναι ελεύθερη κίνηση, είναι φοβερά επεξεργασμένη και, για να μπορέσεις να την εκτελέσεις με τέτοιες ταχύτητες, θα πρέπει να έχεις μια ξεκάθαρη νοητική εικόνα του σώματός σου, που θα σου επιτρέψει να αποδώσεις αυτό το κινούμενο σχήμα.
[Βλέπε σελίδα Τέχνη και θεραπεία].

Μιά πολύ πληρέστερη παρουσίαση γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο "Μπάρατα Νάτυαμ" που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529.
Μιά πολύ πληρέστερη παρουσίαση γίνεται στο εικονογραφημένο βιβλίο "Μπάρατα Νάτυαμ" που έγραψαν η Λήδα Shantala και η Ιρένε Μαραντέϊ.
Πληροφορίες στη γραμματεία του Shantom, τηλ. 210-6717529.

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΕΝΟΤΗΤΑΣ


Εισαγωγή στον ινδικό χορό Μπάρατα Νάτυαμ
Μουσική και χορός στην αρχαία Ελλάδα και Ινδία
Η κλασική μουσική της νότιας Ινδίας α'
Η κλασική μουσική της νότιας Ινδίας β'
Ιστορική αναδρομή
Η αξία του Μπάρατα Νάτυαμ
 
Η τεχνική
Η παράσταση
Τέχνη και Θεραπεία -Το κλειδί μιάς ξεχασμένης γνώσης
Ινδικός χορός για παιδιά
H ινδική μυθολογία
Mορφές της ινδικής μυθολογίας: Οι θεοί
Mορφές της ινδικής μυθολογίας: Οι θεές
Dhyana Shlokam
Ganesha Shlokam
Χρήση των συμβόλων στο χορό
Κινήσεις των χεριών (Hastas ή Mudras)
Ο επίδοξος χορευτής 
Οι Dhananjanayns στο Shantom, 22 Απριλίου 2016 
“Ιερός χορός στην αρχαία Ελλάδα και Ινδία” - παρουσίαση στο Βαρανάσι 
Arangetram μαθητών μας A': Νέλλη Ρουμελιώτη 
Ιστορική αναδρομή Τεχνική


Αρχική Λήδα Shantala | Σύντομο βιογραφικό | Χοροθέατρο | Ταξίδια | Shantom | Γιόγκα | Iνδικός χορός
Χοροθεραπεία |
Ενοικίαση αιθουσών | Τα ΝΕΑ μας | Μαθήματα | Εβδομαδιαίο πρόγραμμα| Σεμινάρια
Εναλλακτικές θεραπείες | Εκδηλώσεις | Οδηγίες πρόσβασης | Sitemap | Credits | Home


Τελευταία ενημέρωση της σελίδας: 6 Aυγούστου 2024